Úterý 18. ledna 2022, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Pusan české filmy přijal tak i tak

Česko

Filmový čtvrtek - Úspěchy českého filmu napříč světem, malý Danny s velkou čepelí a uspávací Julia

Česká kinematografie na mezinárodním filmovém festivalu v jihokorejském Pusanu netriumfovala, ale neudělala ani ostudu. Korejský film pak hlásí nástupce režiséra Kim Ki-duka.

Sdiváckým zájmem, ale bez nadšení filmových kritiků a profesionálů se setkala sekce českého filmu na 15. pusanském festivalu, který probíhá od 7. do 15. října v Jižní Koreji. Šestici titulů doprovodily dvě české filmařky Irena Pavlásková a Jitka Rudolfová, které si v zemi ženšenu a pálivých jídel pochvalovaly hlavně divácké přijetí.

Ostrým soustem pro korejské publikum a zdejší prudérní vnímání rodiny i milostných vztahů byla projekce snímku Pavláskové Zemský ráj to napohled, po níž se rozpoutala asi hodinová debata mimo jiné nad volnomyšlenkářským vztahem ústřední hrdinky ke dvěma mužům současně. V zemi paradoxů Dálného východu je nevěra silně odsuzovaná, třebaže manželky obvykle mlčky tolerují například partnerovy pravidelné návštěvy u prostitutek. „Měla jsem pocit, že diváky film zaujal, že chápali, o čem je, byť si náš příběh museli přeložit do svého kulturního kontextu,“ řekla Pavlásková.

Vřele byl přijat i generační snímek o dnešních třicátnících Zoufalci, který byl uveden v Koreji ještě spolu s Kawasakiho růží, Pouty, 3 sezónami v pekle či dokumentem Katka. „Po filmu za mnou přišly dvě Korejky, které vypadaly na první pohled na šestnáct. Řekly, že jim je třicet a že zažívají velmi podobné pocity jako hrdinové Zoufalců,“ uvedla potěšená režisérka Rudolfová.

Méně humoru než u Němců Dobré pověsti se současná česká tvorba nicméně netěší u profesionálů. Filmoví kritici o naší kinematografii nepíší, dramaturgové zařazují české novinky do programů sporadicky. Ocitli jsme se na okraji zájmu mezinárodního světa, případně ve škatulce provinční tvorby. Známý nizozemský kritik v Pusanu dokonce prohlásil, že současný německý film má více humoru než dnešní české komedie! A to už je co říct...

Svou vinu na tom nese malá odvaha domácích producentů, stejně jako způsob financování kinematografie. V distribuci chybí systémová pravidla podporující existenci kvalitních děl vedle komerce. Na všechno nestačí nadšenecká i někdy nešikovná propagace.

Pusanská „česká kinematografie liberalizace“ vznikla i díky chvályhodné iniciativě Českého filmového centra či našeho velvyslanectví v Soulu a rozhodně neudělala ostudu. Na druhou stranu s trochou více času, soustředěnosti nebo peněz, jež mají očividně třeba Poláci, mohla vzniknout brožura či korejské letáčky. K lepší komunikaci s asijským tiskem a distributory, kteří mají k naší kultuře a Praze vřelý vztah, chyběla nějaká tvář, třeba přítomný herec, herečka.

Samotná slavnostní party byla zamluvena pozdě, odehrávala se v nejhorším dnu v konkurenci večírků japonského, polského a tchajwanského, navíc stranou hlavního dění v prostorách Grand hotelu Haeundae.

Pusan je přitom největší filmově festivalovou událostí v Asii. Slavnostní zahájení proběhlo pod širým nebem v jachtingovém klubu, který byl přebudován na něco mezi venkovním divadlem a stadionem pro tisíce lidí. Město zaplnili dobrovolníci v okrových festivalových tričkách. Všichni tu uctívají dosluhujícího ředitele přehlídky pana Kim Dong-hoa, který je také „hrdinou“ animované znělky. Kinematografie je v Koreji obrovsky populární a domácí blockbustery dosahují až desetimilionové návštěvnosti. Když jeden sjíždí v hotelovém výtahu s některou z dnešních teenagerských hvězd, šílící davy dole řvou jako sirény.

Ve festivalovém ruchu ale nezanikla jedna překvapivá zpráva, podle níž se známý autor korejských drasťáren i outsiderských příběhů Kim Ki-duk dočasně stáhl z kinematografie, aby se věnoval rybaření. Snímek Sen, který vstupuje do českých kin na podzim, je alespoň na nějakou dobu jeho posledním. V Pusanu však Korejci údajně objevili režisérova nástupce. Mluví se o tom, že by jím mohl být mladý Roh Hong-jin, který v jihokorejském přístavním městě představil svůj debut, nazvaný mezinárodně BOY.

Drsný rodinný příběh, odehrávající se na pozadí 80. let a režimu diktátora Čon Tu-hwana, zachycuje dospívání v nefunkční rodině. Otec utíká z domova, pije, rozhazuje peníze, zatímco se z ustarané, trpitelské matky stává prostitutka v zapadlém baru. Mimořádně jsou zachycené zejména charaktery, které nejsou vykreslené nijak černobíle, stejně jako vztahy introvertního osamoceného kluka a rebelující dcery vůči nespolehlivému, ale přes všechny své chyby charismatickému otci.

Roh Hong-jina s jeho učitelem Ki-dukem spojuje nejen obtížné, samorostlé dospívání, ale také zájem o estetiku krutosti. Ve stylu kamery, v soustředěných sugestivních detailech postav a zejména ve vypjatých konfliktech divák nachází humor. Režisér vposledku líčí především příběh člověka ztraceného v neúprosné společnosti, jejíž násilí vychází nejen z policejní represe doznívajícího pravicového režimu Jižní Koreje, ale i z machismu maskulinních 80. let.

***

„Po filmu za mnou přišly dvě Korejky, které vypadaly na šestnáct. Řekly, že jim je třicet a že zažívají velmi podobné pocity jako hrdinové Zoufalců,“ uvedla režisérka Jitka Rudolfová

PREMIÉRY Legenda o sovích strážcích USA/Austrálie 2010 Režie: Zack Snyder Rejkjavík Island 2009 Režie: Júlíus Kemp Scott Pilgrim proti zbytku světa USA 2010 Režie: Edgar Wright Jíst, meditovat, milovat USA 2010 Režie: Ryan Murphy Machete USA 2010 Režie: Robert Rodriguez, Ethan Maniquis

O autorovi| MICHAL PROCHÁZKA, Autor je filmový publicista

Autor:

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...