Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

„Působí to jako hrozba“

Česko

  7:57
PRAHA - „Sehrát se v sedmadvaceti v unii je podstatně těžší než sehrát hokejové mužstvo, ale nevidím důvod házet předčasně flintu do žita. Věřím, že až budeme kapitánem Evropy, půjde nám to. Myslím, že na to máme. Chce to si věřit.“ Tak vidí české předsednictví Evropské unie světově známý český hokejista Jaromír Jágr.

Libor Pešek ve spotu k českému předsednictví EU

Právě on si spolu s dalšími šesti českými celebritami zahrál v novém vládním spotu s heslem Evropě to osladíme. Cílem reklamního klipu, ve kterém si všichni zmínění Češi různě pohrávají s kostkou cukru, je upoutání pozornosti lidí k Evropské unii a k tomu, že jí od ledna příštího roku budeme šest měsíců „šéfovat“.

Ne všechny ale klip nadchl. „Spot nekomunikuje žádné téma předsednictví, nemá obsah,“ citovala agentura ČTK Daniela Köppla, šéfredaktora týdeníku Marketing & Media. Jak dodal, klip je podle něj „politicky nedospělý“. To ale označil za chybu zadavatele, tedy vlády, a ne tvůrců.

Uvozovky dolníAle když se budeme my odvolávat na pěstování cukrové řepy, které jsme zrušili, co to je za hloupost?Uvozovky horní


 
Podle politologa Zdeňka Zbořila není z klipu vůbec jasné, co vlastně Česká republika chce. „Co se týká hlavního motivu – Evropě to osladíme: pokud tomu lidé porozumí, tak těžko v tom budou hledat ten pozitivní význam. Pro mě je to pohrůžka,“ uvedl pro LN Zbořil. Určitou vizi, jaký bude český přínos Evropské unii, postrádá v klipu i bývalý šéf Asociace komunikačních agentur, nyní pedagog Vysoké školy ekonomické Jiří Mikeš. „Heslo Evropě to osladíme považuji přímo za kontraproduktivní,“ prohlásil.

„Nemá to myšlenku,“ okomentoval spot politolog Zbořil. „Když mají Němci a Německo heslo Země idejí, tak to má význam, protože přinejmenším se odvolají na Kanta, Hegela, Heideggera. Ale když se budeme my odvolávat na pěstování cukrové řepy, které jsme zrušili, co to je za hloupost?“ otázal se řečnicky.

Lidé, kteří v klipu vystupují, mají ale jiný názor. Dirigent Libor Pešek prohlásil, že vystupovat ve spotu, který propaguje české předsednictví, pro něj bylo ctí. „Bohužel se Češi o toto téma málo zajímají. Věřím, že vtipně pojatá kampaň zaujme a lidé budou mít chuť se dozvědět více. Mně se každopádně moc líbí,“ dodal.

Podle primabaleríny Darji Klimentové ale spot Čechy upoutá. „Češi mají tradiční smysl pro humor, takže věřím, že se jim bude líbit,“ uvedla. „Smysl spotu je i v tom, říci Čechům: jste dobří, věřte si. S pozitivním přístupem se nejen piruety daří lépe.“

A nechtěl si v klipu zahrát i premiér Mirek Topolánek? „Samozřejmě jsem chtěl. Mělo by to ale negativní souvislosti, tak jsem na to rezignoval,“ uvedl s úsměvem.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!