Tohle auto by se ještě nedávno dalo považovat za velmi konvenční, dnes je ale téměř vzácností. Mercedes třídy E je totiž kombi, které má být hlavně praktické a komfortní. Právě tyhle věci mu jdou nejlépe.
Je to jako mor. Čím dál více automobilek láká zákazníky na jakousi „sportovnost“. V názvech hatchbacků se stále častěji objevuje slovo „coupé“ a u kombi termín „sport“ či jeho odvozeniny. Dynamické tvary se líbí, jenže zpravidla jsou vykoupeny zmenšením kufrů oněch aut. A kdo si chce dnes koupit velký kombík, do kterého se vejde co nejvíc, výběr má omezený.
Mercedes se naštěstí drží tradičních hodnot, ostatně kombi třídy E vyrábí přes třicet let. Kufr jeho poslední verze je jedním slovem obří. Nejenže má mezi osobními auty bezkonkurenční objem 695 litrů, ale také pravidelné tvary a práh ve výši podlahy. Tohle auto je hlavně praktické. Když otevřete jeho elektricky ovládané páté dveře, automaticky se odsune roletka nad kvádrovitým zavazadlovým prostorem, která se sama také vrátí na své místo poté, co kufr zavřete.
Pod jeho dno se ještě vešly odkládací prostory na drobnosti i rozkládací přepravka. A kdo si připlatí, dostane do kufru dvojici malých výklopných sedaček orientovaných proti směru jízdy. Takže sedmimístné kombi? Podobné známe z historie kombíků, dnes jde o unikát.
Vůz, v němž se dá i přespat Potřebujete více prostoru? Stačí zatáhnout za páčky poblíž pátých dveří nebo na sedadlech a ta se sama sklopí téměř do roviny plynule navazující na dno kufru. Pak získáte přepravní kapacitu 1950 litrů nebo malou hranatou jeskyni, ve které se lze i vyspat. Majitel Mercedesu třídy E ve svém voze nejspíš spát nebude, ale kdyby musel, tu možnost má.
Ať do kufru naložíte cokoli, světlá výška zadní nápravy s nivelací se nezmění. A příliš by se nemělo změnit ani chování tohoto vozu, který je především komfortní. I ve verzi výbavy Avantgarde s tužším sníženým podvozkem dokáže příkladně tlumit nerovnosti, přičemž při ostřejší jízdě překvapí svými schopnostmi. Nová třída E není jen stabilní na dálnici, ale také zatáčí ochotněji než její předchůdci. Toto auto je dokonalé hlavně na dlouhé cesty, po kterých z něj vystoupíte odpočatí.
Většina Mercedesů třídy E se prodává s naftovými motory. Jedním z nejpopulárnějších by měl být čtyřválec 2,14 litru se dvěma turbodmychadly. Silný jako šestiválce, ale s typickým zvukem čtyřválce, hlavně po nastartování. A úsporný k tomu.
Při klidné jízdě se lze dostat i na spotřebu kolem 6 litrů, a když pospícháte, málokdy překročí deset. I s příplatkovou automatickou převodovkou, která je jen pětistupňová. Anachronismus. Při pomalé jízdě řadí hladce, při rychlé však pomalu. Manuální bude lepší volbou. Ale pokud nutně potřebujete automat, porozhlédněte se po jiném motoru, třeba šestiválci 300 CDI se stejným výkonem. Motorů třída E vždy nabízela spoustu, stejně jako prostoru.
***
Technické parametry Rozměry 4895x1854x1512 mm Zavazadlový prostor 695 l Hmotnost 1845 kg Motor 4válcový turbodiesel, 2,1 l Výkon 150 kW (204 k)/4200 min-1 Toč. moment 500 N.m/1600 min-1 Provozní vlastnosti Zrychlení 0–100 km/h 8,1 s Nejvyšší rychlost 230 km/h Komb. spotřeba 6,1 l / 100 km Cena 1 296 210 Kč
HODNOCENÍ
Za volantem ***1/2
Rodina Rodina *****
Cena **1/2