Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Rakousko uzavřelo Dunaj

Česko

ČESKÉ BUDĚJOVICE / LINEC Rakousko, jako první podunajská země, uzavřelo ve středu řeku Dunaj pro lodní dopravu a zastavilo provoz plavebních komor. Důvodem jsou přetrvávající silné mrazy, kvůli kterým řeka na mnoha místech zamrzla. Dopravci a majitelé lodí však proti údajně nesmyslnému uzavření Dunaje tvrdě protestují. Led na řece není podle nich ani zdaleka tak silný, aby zejména velké nákladní lodě nedokázaly proplout. Kvůli úřednímu, a nikoliv odbornému rozhodnutí tak rakouské hospodářství údajně přichází o miliony eur. Úředníci i někteří odborníci na lodní dopravu však tvrdí, že kdyby zůstal Dunaj otevřený, škody by mohly být ještě mnohem vyšší.

„V současné době je led na Dunaji silný jen patnáct centimetrů. Někteří kapitáni mi přitom potvrzují, že by bez problémů mohli plout po řece, i kdyby byla ledová vrstva třikrát silnější,“ kritizoval uzavření Dunaje šéf přístavu v hornorakouském Ennsu Gottfried Kneifel. Navíc má podle něj plavební správa k dispozici čtyři ledoborce, které vůbec nevyužívá. „Dunaj byl každopádně uzavřen příliš brzy a zbytečně,“ domnívá se Kneifel.

Škody jsou vysoké K rakouskému rozhodnutí se podle něj musely z pochopitelných důvodů připojit i sousední země Bavorsko a Slovensko, které dosud nechávaly řeku otevřenou. Škody údajně dosahují astronomických výšek. Ministerstvo infrastruktury, pod které spadá plavební správa, však s odkazem na odborné argumenty naopak tvrdí, že přepravcům uzavřením zdymadel na zamrzlé řece šetří peníze. A to z prostého důvodu. „Dlouholeté zkušenosti ukazují, že bourání ledu na Dunaji není smysluplné. Vznikají při něm kry, které při oteplení mizí mnohem pomaleji než souvislá ledová vrstva,“ řekl Reinhard Kremslehner z plavební správy. Kdyby tedy podle něj správci toku nyní znovu zprovoznili zdymadla a umožnili některým velkým lodím plavbu po zamrzlé řece, udělali by přepravcům jen medvědí službu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!