Středa 27. října 2021, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Rath chce změnit obchvat, má vést přes střední Čechy

Česko

PRAHA David Rath, budoucí hlava Středočeského kraje, chce, aby severozápadní část obchvatu hlavního města vedla takzvanou severní variantou. Tedy přes území středních Čech. Jako první o tom informoval zpravodajský server iHned.cz.

Trasa severozápadní části okruhu kolem Prahy se připravuje déle než osm let. Ze dvou původně uvažovaných variant preferuje vedení hlavního města jižní trasu přes městské části Suchdol a Dolní Chabry. Rath ale chce prosadit už téměř zatracenou variantu severní kolem Tuchoměřic, přes Řež a severně od Klecan, kde by se napojila na dálnici D8.

„Je to varianta bez tunelů a dalších složitých stavebních prvků, tudíž by byla levnější a rychlejší,“ tvrdí Rath. Podle něj by tato trasa byla i přínosem pro Středočechy. „Prochází mimo sídla, vede spíše volnou krajinou, tudíž by obyvatele na rozdíl od jižní varianty nezatěžovala. Naopak by nabízela možnost pro rozvoj, vznik technologických parků v okolí komunikace a podobně,“ řekl Rath.

Své předpoklady si chce nechat ověřit analýzou severní varianty, kterou nechá co nejdříve zpracovat. Podle některých odpůrců ale Davidu Rathovi jde především o provokaci politických protivníků z ODS – primátora Pavla Béma a končícího středočeského hejtmana Petra Bendla – a také o získání vlivu na dvacetimiliardovou zakázku.

Rathovým plánům nahrává nedávné rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který zrušil změnu pražského územního plánu, jež počítala s jižní variantou obchvatu. „Tímto rozhodnutím je tato varianta ze hry a začíná se znovu,“ prohlásil David Rath.

Jeho snahu zřejmě přivítají obyvatelé Suchdola a Dolních Chaber stejně jako lidé z tamních občanských sdružení. Ti proti jižní trase okruhu dlouhodobě bojují. Jejich stížnosti bude řešit ministerstvo pro místní rozvoj. Jižní variantu podporují kromě magistrátu také městské části Praha 6, 7, 8 a 13 a ministerstvo dopravy.

To upozorňuje, že přehodnocování tras celou stavbu zpomalí. Podle odhadů mluvčího ministerstva Karla Hanzelky by taková změna znamenala zpoždění nejméně pět let.

Autor:

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Nutrilon: Mléko, které dětem chutná
Nutrilon: Mléko, které dětem chutná

Nemůžete kojit, a proto hledáte vhodnou pokračovací výživu pro své děťátko? Inovovaný Nutrilon Advanced 2 a 3 bez palmového oleje by mohl být...