Trasa severozápadní části okruhu kolem Prahy se připravuje déle než osm let. Ze dvou původně uvažovaných variant preferuje vedení hlavního města jižní trasu přes městské části Suchdol a Dolní Chabry. Rath ale chce prosadit už téměř zatracenou variantu severní kolem Tuchoměřic, přes Řež a severně od Klecan, kde by se napojila na dálnici D8.
„Je to varianta bez tunelů a dalších složitých stavebních prvků, tudíž by byla levnější a rychlejší,“ tvrdí Rath. Podle něj by tato trasa byla i přínosem pro Středočechy. „Prochází mimo sídla, vede spíše volnou krajinou, tudíž by obyvatele na rozdíl od jižní varianty nezatěžovala. Naopak by nabízela možnost pro rozvoj, vznik technologických parků v okolí komunikace a podobně,“ řekl Rath.
Své předpoklady si chce nechat ověřit analýzou severní varianty, kterou nechá co nejdříve zpracovat. Podle některých odpůrců ale Davidu Rathovi jde především o provokaci politických protivníků z ODS – primátora Pavla Béma a končícího středočeského hejtmana Petra Bendla – a také o získání vlivu na dvacetimiliardovou zakázku.
Rathovým plánům nahrává nedávné rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který zrušil změnu pražského územního plánu, jež počítala s jižní variantou obchvatu. „Tímto rozhodnutím je tato varianta ze hry a začíná se znovu,“ prohlásil David Rath.
Jeho snahu zřejmě přivítají obyvatelé Suchdola a Dolních Chaber stejně jako lidé z tamních občanských sdružení. Ti proti jižní trase okruhu dlouhodobě bojují. Jejich stížnosti bude řešit ministerstvo pro místní rozvoj. Jižní variantu podporují kromě magistrátu také městské části Praha 6, 7, 8 a 13 a ministerstvo dopravy.
To upozorňuje, že přehodnocování tras celou stavbu zpomalí. Podle odhadů mluvčího ministerstva Karla Hanzelky by taková změna znamenala zpoždění nejméně pět let.