Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Rebel se dohodl na příměří

Česko

Zelení se v Brně nerozštěpí. Zatím. Spor o polohu nádraží a postoje zástupců strany v městské radě se oddálil.

BRNO Jedna z nejvýraznějších postav brněnské Strany zelených Svatopluk Bartík změnila názor. Ještě před několika měsíci oficiálně oznámil záměr založit vlastní místní organizaci strany „za hranicemi Brna“. Chtěl tak protestovat proti tomu, že brněnská organizace svou podporou programového prohlášení městské rady připustila odsun hlavního nádraží. Teď od svého záměru odstoupil. Podmínečně.

„Dohodli jsme se, že počkáme na studii připravovanou Správou železniční dopravní cesty, která posoudí účelnost a smysl rychlodráhy prosazované mezi nynějším a novým nádražím, kterou kolegové podpořili. A také na to, jestli tato stavba bude součástí přestavby brněnského železničního uzlu,“ řekl LN. Názor změnil po dlouhé diskusi.

Bartík nebyl sám, kdo takový postup zvažoval, následovat ho chtěli i další lidé z místní organizace Brno-střed, která je nejsilnější buňkou strany v zemi. „Teď čekáme.

Není žádné ano či ne, které by řeklo, jak budeme na výsledek studie reagovat, stále ale tvrdíme, že je reálné nádraží v centru zachovat,“ poznamenal Bartík, který je současně zastupitelem městské části Brno-střed.

Spor vyvolal postoj náměstka primátora Martina Andera a radní Jany Drápalové. Oba jsou zástupci Strany zelených a zejména Ander se před volbami stejně jako Bartík výrazně angažoval v koalici Nádraží v centru.

Na odmítání odsunu nádraží zelení dokonce stavěli svou předvolební kampaň. Letos ale v městské radě odkývli programové prohlášení městské rady s kompromisním textem : Nádraží se odsune z centra, ale novou stanici se současnou spojí městská rychlodráha. Tento postup vzala na vědomí i městská konference strany. Náměstek Ander podporu zdůvodnil názorem, že je podstatné, aby se železnice nevzdálila od současného centra, což rychlodráha umožní. „Řešení, k němuž jsme dospěli, ale bylo jediným, jak nepřipustit pouhý čistý odsun nádraží,“ uvedla tehdy také Drápalová.

O tom, jestli vznikne rychlodráha, kterou navrhl jako kompromis předseda dopravní komise Josef Veselý (KDU-ČSL), stále není rozhodnuto. Územní rozhodnutí povolující přesun nádraží s ní nepočítá. Pokud by vznikla, jezdily by regionální vlaky nadále přes současné nádraží a po speciálním koridoru by přejížděly do nové stanice, kde by stavěly hlavně mezinárodní vlaky a rychlíky . Odborníci rychlodráhu stále posuzují.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!