Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Řebíček: Míč je nyní na straně Kapsche

Česko

  8:03
PRAHA - Při jednání s firmou Kapsch o tzv. druhém dodatku ke smlouvě o mýtném se zatím nedaří najít společnou řeč, říká ministr dopravy Aleš Řebíček. Kapsch prý odmítá nést garance.

Ministr dopravy Aleš Řebíček. foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

LN Objevily se zprávy, že smlouva s Kapschem pro druhou etapu bude zrušena. Je to pravda? 
Nyní řešíme první etapu, stejné smluvní podmínky jsou i pro druhou etapu. V prvé etapě z naší strany, věřím, důvod k odstoupení od smlouvy nebude. Ale odstoupit od smlouvy můžeme jednostranně my, a to po třech měsících od 1. ledna, kdy systém nepoběží a nebude se vybírat mýtné. Ale tuto tříměsíční možnost k vypovězení patrně nevyužijeme. Ve druhé etapě, tj. budování mýtného systému na silnicích 1. třídy, je to složitější. Smlouva zatím platí na mikrovlnné řešení, Kapsch přišel nyní s řešením hybridním, neboli satelitně-mikrovlnným, aby snížil počet mýtných bran na silnicích 1. třídy.

Dali jsme to posoudit na ČVUT, prý nad tím řešením panují značné rozpaky, definitivně se vyjádří tento týden. Pokud bychom návrh Kapsche pro druhou etapu odmítli a shodli se na jiném technickém řešení, budu okamžitě kontaktovat antimonopolní úřad, aby potvrdil, že z naší strany nedošlo ke změně zadávacích podmínek, protože pak by nám hrozila arbitráž.

LN Čili - možnost odstoupení od smlouvy je jak v první, tak v druhé etapě... 
Ano, přesně tak. Ale pokud bychom odstoupili v první etapě, nastaly by složité procedury kolem odkupu vybudované infrastruktury pro výběr mýtného. To zatím neřešíme.

LN Zatím jste ale nepovolili ani testovací provoz, který měl začít 1. prosince... 
Protože Kapsch nepředal testovací protokoly na jednotlivé části, které hovoří o tom, že systém je v pořádku. Bez testovacích protokolů nemůže začít testovací provoz. První protokoly budou údajně až tento týden. Druhá věc je, že náhradní přípojky elektřiny podléhají stavebnímu zákonu a není zahájeno stavební, respektive správní řízení, Kapsch o ně dosud nepožádal. Stejné problémy mohou nastat i ve druhé, daleko náročnější etapě, kde je mýtných bran dokonce mnohem víc, celkem 550.

LN Ve druhé etapě je tedy celkem jednoduché od smlouvy odstoupit... 
Ve druhé etapě je problém mnoha stavebních řízení, která nejsou v gesci ministerstva dopravy, takže tam bude více jednání i problémů. Zatím je podepsána smlouva s Kapschem. Odborníci se ještě vyjádří k řešení druhé etapy, ale kdybychom chtěli odstoupit od smlouvy, nesmíme v žádném případě porušit zadávací podmínky. Zatím však není důvod smlouvu vypovídat, k jejímu porušení nedošlo.

LN Kdy je reálné zahájení pilotního provozu systému? 
Ne dříve, než budou hotovy předávací protokoly. Může se to spustit po částech, ale ne bez nich. Jsme v právním státě. Pravidla platí pro všechny, i pro Kapsch.

LN Už je tedy jasné, že ostrý start nemůže být 1. ledna... 
Teoreticky to možné je. Ale jen kdyby Kapsch přistoupil na naše smluvní podmínky, tedy na dodatek číslo dvě, o němž jednáme. Při jednání se ale zatím společnou řeč najít nepodařilo. Nechceme totiž platit náklady spojené s náhradním řešením, nechceme zkrátit zkušební provoz ani nést garance za něco, co není odzkoušené. Míč je nyní na straně Kapsche, musí se snažit, aby systém byl do konce března plně funkční. Když nebude, můžeme odstoupit od smlouvy.

Autor: