Loni v květnu poslanci z rozpočtového výboru probírali hospodaření České národní banky, debatovali o návrzích Státního závěrečného účtu a mezi těmi miliardami bez rozpravy odhlasovali i bod č. 14. „Předseda Poslanecké sněmovny J. Hamáček se obrátil na rozpočtový výbor se žádostí o přijetí usnesení ohledně změny platového řádu,“ píše se ve strohém oficiálním zápisu.
Řád se měnil pouze v jediném odstavci. Přibyla věta, podle níž může ředitel kanceláře předsedy sněmovny používat hned dvě služební auta. Jedno s řidičem a druhé bez.
„Je to podle mého názoru zbytečné a neobhajitelné,“ reagovala bývalá předsedkyně sněmovny Miroslava Němcová (ODS), když o změně v platovém řádu slyšela od redaktora serveru Lidovky.cz. A připomněla, že když ona vedla sněmovnu, její ředitelka kanceláře neměla přidělený dokonce žádný služební vůz.
Nenápadná novinka v platovém řádu se přitom ušila na míru pro Jana Morávka, jenž je dlouholetým komunálním politikem ČSSD v Královehradeckém kraji. V minulosti ale působil i na ústředních úřadech. Od roku 2004 zastával funkci ředitele kabinetu ministra pro místní rozvoj, poté se stal ředitelem odboru protokolu Úřadu vlády ČR.
„Morávek využívá vozu Škoda Octavia. Vůz z vozového parku Poslanecké sněmovny Škoda Superb používá v případech, kdy služební povinnosti vyžadují auto s řidičem,“ uvedl mluvčí sněmovny Roman Žamboch.
Jaké nové úkoly šéfovi kanceláře předsedy sněmovny přibyly, když až dosud si jeho předchůdci vystačili s jedním služebním vozem, případně i bez něj? To se serveru Lidovky.cz nepodařilo zjistit.
Samotného Morávka se nepodařilo v kanceláři zastihnout po tři dny, jeho sekretářka redakci nakonec odkázala na „tiskového tajemníka předsedy Poslanecké sněmovny“, jímž je Jan Denemark Nováček. „Pokud vím, tak využívá jedno auto a to druhé jen na akcích, kde je potřeba jet s řidičem,“ tvrdí. Služební superb s řidičem, na který má Morávek nárok, nevyužívá ale pouze on. „Je využito na všechny možné akce jak pro kancelář, tak i pro parlament a celou Poslaneckou sněmovnu. To auto se využívá k hodně účelům,“ dodal Nováček.
K jakým konkrétně, ale neupřesnil. Předseda Hamáček, jenž změnu prosadil, trvá na tom, že je potřebná. „Je to opatření, které je srovnatelné s obdobnou funkcí v jiných složkách státu, protože pan ředitel je mimo jiné i zástupcem pana kancléře sněmovny Petra Kynštetra,“ říká. Avšak ani on neřekl, proč úpravu bylo nutné prosadit až s příchodem Jana Morávka.
Zastání nachází i spolustraníků z rozpočtového výboru, kteří změnu odhlasovali. I oni používají stejný argument. „Není to nic neobvyklého či výjimečného v porovnání se srovnatelnou pozicí v jiných organizačních složkách státu,“ uvádí například předseda rozpočtového výboru Václav Votava (ČSSD).
Nárok na dvě služební auta, z nichž je jedno s řidičem a druhé bez, má ve sněmovně jen několik politiků: předsedové výborů a komisí, stálých delegací, místopředsedové sněmovny a předseda sněmovny.
Sněmovna dostane více penězPoslanecká sněmovna dostane v příštím roce navíc 87,2 milionu korun víc než letos. Výdajepřekročí v příštím roce o 158 milionů korun jednu miliardu. Sněmovní kancléř Petr Kynštetr v minulých dnech informoval, že celé navýšení sněmovního rozpočtu je nutné kvůli pokrytí povinných výdajů. Zvýšily se položky, které se týkaly platů poslanců, jejich náhrad i platů zaměstnanců. |