14. dubna 2015 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Gymnázia: Ministerstvo podléhá zájmům trhu, vzdělávání utrpí

Maturita. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Maturita. | foto:  František Vlček, Lidové noviny

PRAHA Ředitelé gymnázií kritizují ministerstvo školství kvůli připravovanému plánu o strategii vzdělávání. Poukazují na ovlivnění trhem. Dokument s názvem Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020 by měla ve středu projednávat vláda.

Asociace ředitelů gymnázií ČR kritizuje údajnou tendenci ministerstva školství podléhat zájmům zaměstnavatelů a aktuálním potřebám pracovního trhu. Vyplývá to z připomínek asociace k záměru zveřejněných na internetových stránkách.

Záměr v tomto ohledu podle ředitelů gymnázií nerespektuje zprávu OECD o hodnocení vzdělání v Česku z roku 2012, která poukazuje na nedostatečnou nabídku všeobecně vzdělávacích programů.

Ministerstvo školství opakovaně deklaruje zájem posílit odborné vzdělávání kvůli lepšímu uplatnění absolventů na trhu práce. To hraje významnou roli v záměru rozvoje vzdělávání na následujících pět let, což ředitelé gymnázií, tedy škol poskytujících všeobecné vzdělání, považují za nepochopitelné. 

Ministerstvo jako filiálka

„Ministerstvo školství se touto koncepcí dostává do polohy filiálky Svazu obchodu a průmyslu či Hospodářské komory. Asociace ředitelů gymnázií odmítá jako zcela chybné prvoplánové zaměření vzdělávání v ČR na vyhovění aktuálním potřebám trhu práce,“ uvádí asociace.

Asociace uznává, že se na uplatnitelnost absolventů musí brát zřetel, ale není možné tomu celou koncepci podřídit. Upozorňuje dále na tři roky starou zprávu OECD, která při hodnocení českého vzdělávacího systému poukazuje na mimo jiné na omezený přístup žáků k programům všeobecného vzdělávání. Hodně dětí podle ní vstupuje do odborného vzdělávání nedobrovolně, řada z nich by zvládla i náročnější programy.

Zakonzervování Česka

Naplňování dlouhodobého záměru by podle asociace vedlo k zakonzervování postavení Česka na chvostu žebříčku porovnávajícího vyspělé země na základě podílu populace, která prochází všeobecnou přípravou. „Je nepochopitelné, proč si ČR nechce připustit, že se v tomto ohledu nemýlí Evropa a svět, ale my,“ dodala asociace.

Dlouhodobý záměr ministerstva se podle ředitelů gymnázií nevěnuje řadě problematických otázek. Neřeší například vzdělávání cizinců ani bezpečnost žáků i učitelů ve školách, vůbec se také nezabývá otázkou domácího vzdělávání na základních školách.

Navíc v materiálu chybí jednoznačná formulace, že bude nezbytné zásadním způsobem navýšit finanční prostředky, které stát vyčleňuje na školství. Uváděná opatření si vyžádají navýšení rozpočtu, na což by se podle asociace mělo upozornit již v tomto dokumentu.

Lidovky.cz, ČTK

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!