PRAHA Pardubicko asi nejvíce tíží stav tamních silnic. Spásou pro nevyhovující dopravní infrastrukturu může být úvěr od Evropské investiční banky.
Podle ředitele Krajské hospodářské komory Pardubického kraje Romana Sodomky by regionu pomohlo například vybudování dvou rychlostních silnic R35 a R43 a obchvatů měst. „Jedná se především o Pardubice, Vysoké Mýto, Litomyšl a Chrudim,“ upřesnil Sodomka.
Výraznou pomocí by mohl být úvěr od Evropské investiční banky 1,2 miliardy korun, který začal Pardubický kraj nedávno čerpat. Budou za něj opraveny především problematické silnice. Úvěr, ke kterému přidají peníze z rozpočtu také samotný kraj, stát a z dotací i Evropská unie, je určen i na investice v oblasti energetiky, školství, zdravotnictví a sociálních služeb.
Podle Sodomky by Pardubický kraj ocenil také investice do modernizace pardubického civilního mezinárodního letiště a do naplnění tamního TechnoParku, jehož prostory jsou vhodné především pro výzkum, zkušebnictví, prototypovou výrobu a realizaci technologií. Navzdory potřebné investici však zástupci Pardubického kraje před několika dny zamítli letišti možnost čerpání dotace ve výši sto milionů korun. Peníze prý půjdou spíše do zdravotnictví.
Hlavními zaměstnavateli v kraji jsou výrobce autobusů Iveco Czech Republic z Vysokého Mýta, technologická společnost Foxconn, sídlící v Pardubicích, sklářská firma Saint-Gobain Vertex z Litomyšle, výrobce technických tkanin Svitap ze Svitav, výrobce autobusů SOR Libchavy, provozovatel civilního mezinárodního letiště East Bohemia Airport, výrobce těles pro ústřední topení Korado z České Třebové nebo výrobce široké škály strojního vybavení Prokop Invest.
Nedaleko Pardubic má svůj výrobní závod také automobilka Škoda. Kvasiny jsou sice již součástí Královéhradeckého kraje, ale denně tam za prací dojíždějí stovky lidí z Pardubicka. Vyrábějí se tam modely Yeti, Superb a Roomster, jehož montáž však bude přesunuta do škodováckého závodu v podkrkonošském Vrchlabí.
Podle Romana Sodomky jsou v Pardubickém kraji zastoupena všechna významná odvětví průmyslu. „Chybí nám spíše dynamika v rozvoji cestovního ruchu,“ dodal Sodomka. Letošní rok by však měl být lepší například pro lázeňskou turistiku. Lázně v Bohdanči, nacházející se nedaleko Pardubic, letos očekávají ziskové hospodaření. Jedním z důvodů je také fakt, že většina klientů hradí pobyt prostřednictvím zdravotních pojišťoven.
V březnu klesla Pardubickému kraji nezaměstnanost o tři desetiny procentního bodu na 10,3 procenta. Firmy totiž opět začínají najímat zaměstnance na sezonní práce. Míra nezaměstnanosti klesla ve všech okresech. Navzdory tomu je však zatím pořád nad celorepublikovým průměrem, který činí 9,7 procenta.
***
Kraj ve faktech
Hlavními zaměstnavateli v Pardubickém kraji jsou zejména výrobci autobusů: Iveco Czech Republic z Vysokého Mýta a SOR Libchavy.
Ekonomiku Pardubického kraje táhne také elektrotechnický průmysl a výroba strojních zařízení.
Nezaměstnanost kraje momentálně díky sezonním pracím klesá. V březnu činila 10,3 procenta.
Výsledky voleb v roce 2006
Česká republika
35,38
procenta
ODS
32,32
procenta
ČSSD
12,81
procenta
KSČM
7,22
procenta
KDU-ČSL
6,29
procenta
SZ
Pardubický kraj
33,26
procenta
ODS
32,95
procenta
ČSSD
12,39
procenta
KSČM
8,77
procenta
KDU-ČSL
6,26
procenta
SZ
Volební model pro Pardubický kraj
průzkum SC&C a STEM pro ČT
26. - 27. 2. 2010
26,5
procenta
ČSSD
20,8
procenta
ODS
12,4
procenta
KSČM
10,3
procenta
TOP 09
8,8
procenta
VV
6,3
procenta
KDU-ČSL
5,8
procenta
SZ
30
25
20
15
10
4,7
procenta
SPOZ
Volební lídři stran v Pardubickém kraji
Daniel Petruška (38 let), Pardubice, poslanec Parlamentu ČR
Miroslav Váňa (49 let), Pardubice, poslanec Parlamentu ČR
Václav Snopek (58 let), Pardubice, poslanec Parlamentu ČR
Roman Línek (46 let), Pardubice, náměstek hejtmana Pardubického kraje
Lucie Horváthová (28 let), Pardubice, sociální antropoložka
Pavel Severa (44 let), Litomyšl, poslanec Parlamentu ČR
Miroslav Petráň (58 let), Pardubice, architekt
Tomáš Vagenknecht (48 let), Chrast, vedoucí prodeje