15. srpna 2019 16:52 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Od zprovoznění tunelu Blanka v roce 2015 bylo zatím podáno 136 reklamací ohledně jeho stavby

Výjezd z tunelového komplexu Blanka. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Výjezd z tunelového komplexu Blanka. | foto:  František Vlček, MAFRA

Praha Hlavní město muselo zatím reklamovat stavbu tunelového komplexu Blanka ve 136 případech, z toho 123 již bylo vyřešeno. Žádná z nich nebránila bezpečnému provozu, řekl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Část reklamací je fakticky nevymahatelná. Loni musel být komplex kvůli poruše bezpečnostního systému uzavřen, což zkomplikovalo dopravu v celé metropoli. Zhruba šestikilometrový tunelový úsek vnitřního okruhu město zprovoznilo v roce 2015.

„Vyřízeno bylo 123 reklamací a zbývající se řeší. Dvanáct z nich je uplatněno u ČKD PRAHA DIZ, a.s., která je v insolvenci. ČKD ani insolvenční správce na reklamace včetně jejich urgencí nereagují, proto musíme opravy zajišťovat jinými zhotoviteli,“ uvedl mluvčí. Stavba, která je součástí vnitřního okruhu města, stála město 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard víc, než bylo původně plánováno. Stavba stále není zkolaudována, protože kolaudace je možná až po dokončení vnějšího okruhu.

Podle experta na dopravní stavby Václava Losíka je počet reklamací nic neříkající cifra. „Počet reklamací jakékoli stavby není nijak relevantní charakteristika, podle které nijak nelze hodnotit kvalitu stavby. U takto rozsáhlého tunelového komplexu nelze předpokládat, že by byl realizován zcela bez jakýchkoli závad,“ napsal. Ekonomická stránka věci je podle něj na jinou diskuzi. „Pravděpodobně však toto hledisko nikdo nerozsoudí, protože taková unikátní stavba jako tunel nebo tunelový komplex zkrátka nemá nic, s čím byste ji mohli porovnávat,“ míní.

Stavba tunelového komplexu Blanka začala v éře primátora Pavla Béma (ODS) a zprovozněn byl se zpožděním v září 2015. Denně třemi tunely, které jej tvoří, projede na 80 000 aut. Komplex tvoří část vnitřního městského okruhu, která Blankou vede z Pelc-Tyrolky směrem do Prahy 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou až k Barrandovskému mostu a Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. První část okruhu začala fungovat v 80. letech, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka, úsek mezi Pelc-Tyrolkou a Štěrboholy se připravuje.

ČTK

Najdete na Lidovky.cz