Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Reklamovat lze i bez vedoucího

Česko

Reklamací v povánočním období přibývá. Lidé vracejí dárky, které nefungují nebo jsou třeba děravé. Někteří obchodníci ale nepřijímají reklamace zrovna s otevřenou náručí a mají pro zákazníky přichystanou řadu výmluv.

Víte, co vás nemá odradit?

Koupila jsem si bílý svetr. Vzhledem k tomu, že na něm byla skvrna, ale v mé velikosti byl poslední, domluvila jsem se s prodavačkou, že ho zkusím vyprat, a pokud skvrna zůstane, mohu ho vyměnit za něco jiného, popisuje Jana Fabiánová z Prahy. Prodavačka uvedla existenci skvrny a nárok na reklamaci spolu s podpisem na platební paragon.

Když skvrna i po vyprání zůstala, šla ho paní Jana vyměnit. Ne však do obchodu, ve kterém ho koupila, ale do prodejny v jiném obchodním centru, neboť v této prodejně měli stejný a nezašpiněný svetr v požadované velikosti.

Prodavačka jí sdělila, že svetr nevymění a že je potřeba, aby nárok na výměnu uplatnila v té prodejně, ve které ho koupila. Když do ní paní Jana zašla, prodavačka jí nabídla, že svetr stáhne z prodejny, do které šla svetr původně reklamovat. Nakonec se tak nestalo a paní Jana ze strachu, že by jí zůstal, raději vyměnila svetr za něco jiného.

Kde reklamovat?

Paní Jana se setkala s asi nejčastější výmluvou prodejců – a sice: běžte reklamovat tam, kde jste nakoupili. „V případě, že jde o stejného prodejce, což v tomto případě očividně šlo, nemá prodavačka právo reklamaci zamítnout,“ říká tiskový mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Jan Mišurec. Dodává, že spotřebitelé mají ze zákona právo výrobky reklamovat buď v prodejně, kde je nakoupili, nebo i v jiné provozovně s podobným sortimentem či v sídle firmy.

To, že zboží máte reklamovat pouze v obchodě, kde jste ho zakoupili, není jedinou výmluvou prodejců. Další podobnou výmluvou, kterou byste se neměli nechat ošálit, je, že zboží máte reklamovat u dodavatele či výrobce, protože prodávající za nic nemůže. Ani toto tvrzení nemá oporu v zákoně. Vůči vám je zodpovědný vždy jen prodejce.

Poměrně často se můžete setkat i s tím, že někteří prodejci nechtějí reklamaci přijmout kvůli tomu, že jste zboží nepřinesli v původním obalu. Nic takového ale zákon neuvádí. Obaly od výrobků nejste povinni uchovávat.

Nezřídka také můžete slyšet, že reklamaci vám nevyřídí, protože v obchodě zrovna není vedoucí. Ani tím se nenechte odradit. Reklamaci vám musí přijmout kterýkoli prodavač, a to během celé otevírací doby. Navíc jde o porušení zákona. Podle něj musí být na provozovně po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizováním reklamací.

Dalším oblíbeným argumentem některých obchodníků je, že sice máte účtenku, ale nemáte záruční list, nebo opačně. Ani toto tvrzení však nemá žádnou oporu v zákoně. Stačí, když prokážete, že jste zboží zakoupili u daného obchodníka, a na to vám stačí i samotný paragon nebo samotný záruční list. U platby kartou lze použít výpis z účtu.

Stejně tak se nenechte zmást reklamačním řádem vyvěšeným v prodejně, u kterého se vše neshoduje se zákonnou úpravou. Během zákonné záruční doby platí jen to, co je uvedeno v zákoně či je výhodnější pro spotřebitele. V případě, že prodejce záruční dobu prodlouží, může po uplynutí zákonné doby uplatňovat vlastní podmínky a rozsah záruky. Ty by ale měly být uvedeny v záručním listu, jinak platí podmínky uvedené v zákoně.

Můžete se také setkat s tím, že vám obchodník sice reklamaci uzná a věc opraví, ale bude požadovat částečnou náhradu za novou součástku, díky níž došlo ke zhodnocení věci. Na žádné peníze od vás ale nárok nemá.

V případě, že se vám stane něco podobného, se s žádostí o pomoc můžete obrátit i na SOS, která – pokud jste v právu – vyzve obchodníka k nápravě nebo vám poradí, jak správně postupovat.

Životnost kratší než záruka Na druhou stranu je však třeba také dodat, kdy na reklamaci nárok nemáte. Řada obchodníků má zkušenosti s tím, že za nimi chodí zákazníci s neoprávněnými požadavky.

Na reklamaci nemáte nárok v případě, že došlo k opotřebení výrobku jeho běžným užíváním. Řada obchodníků se setkala i s tím, že zákazníci přišli třeba po roce reklamovat ošoupané boty, klenba a zapínání přitom byly v pořádku. V takovém případě neměli na reklamaci nárok. Důležité je také dodat, že některé zboží má sice dvouletou záruční dobu, ale ne vždy má stejně dlouhou životnost. Podle obchodníků stále spousta lidí zkouší běžně opotřebené věci reklamovat. Na druhou stranu se ale někteří prodejci vymlouvají na vadu vzniklou běžným nebo nesprávným užíváním i tehdy, kdy tomu tak není. Obchodník může reklamaci odmítnout v případě, že vadu způsobil zákazník. Toto tvrzení však musí dokázat.

Obchodník může reklamaci odmítnout také v případě, že jde o vadu, o které zákazník před nákupem věděl. U zlevněného zboží můžete reklamovat jen ty vady, kvůli kterým nebylo zboží zlevněno a prodejce vás na ně neupozornil.

Oprávněně může reklamaci obchodník odmítnout i tehdy, jsou-li vady způsobené chybnou montáží či jiným neodborným uvedením věci do provozu. Za takové vady odpovídá obchodník, jen pokud montáž provedl on nebo jím pověřená osoba nebo pokud návod k výrobku obsahoval špatné pokyny.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!