130 let

Libeňský most. | foto: archiv LN

Původní zpráva

Rekonstrukce mostu v Libni? Předražená radikální přeměna, bouří se odpůrci

Česko
  •   7:37
PRAHA - Libeňský most v Praze má kvůli katastrofálnímu stavu a hrozícímu zavření projít rekonstrukcí. Místo toho ale dojde spíše k masivní přestavbě historického mostu, která se navíc může prodražit až o miliardu. Zatímco radní pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09) podobu rekonstrukce hájí, odpůrci hlasitě volají proti. Bojí se zničení historické konstrukce, dopravní přehlcenosti i nesmyslného rozšiřování mostu.

Pražský magistrát spěchá s tendrem na rekonstrukci historického mostu v Libni, který je v katastrofálním stavu. Stavební povolení na jeho opravu by totiž mohlo už v roce 2015 propadnout. Pražští zastupitelé proto minulé úterý schválili vypsání veřejné zakázky a domluvili se, že by obnova měla stát nanejvýš 2,1 miliardy korun.

Rozšíření o pět metrů

Jenže dlouho plánovaná rekonstrukce bude spíše kompletní přestavbou mostu z dvacátých let. Podle schváleného dokumentu se most rozšíří z 21 na 26 metrů. Vyměněny budou inženýrské sítě a opraví se tramvajová trať. „Most bude vypadat stejně jako starý most. Od roku 1928, kdy byl postaven, na něj skoro nikdo nesáhl. Teď je v katastrofálním stavu,“ uvedl pro server Lidovky.cz náměstek primátora a radní pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09).

Oprava by se měla týkat úseku od kiživatky Dělnické a Jankovcové až po křiživatku Palmovka

Oprava by se měla týkat úseku od kiživatky Dělnické a Jankovcové až po křiživatku Palmovka

Tím ale nepřesvědčil mnohá sdružení, která se proti „rekonstrukci“, jak ji radní nazývají, staví. Plán města, který změní současnou podobu mostu, se nelíbí například sdružení Auto*Mat. To kritizuje zejména rozšíření mostu o 5 metrů. Obávají se, že se tím výrazně zvýší doprava a zahltí se přilehlé části Holešovic a Libně. 

Historický most chátrá

  • Od roku 1928, kdy byl Libeňský most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce.
  • Kvůli velmi špatnému stavu byl v roce 2009 zakázán vjezd vozům těžším než 7,5 tuny. Navíc tu byla snížena rychlost i tramvajím na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se nesmějí potkat protijedoucí tramvaje.
  • Oprava se bude týkat úseku od křižovatky Dělnické a Jankovcovy ulice až po křižovatku Palmovka. Kromě Libeňského mostu bude město opravovat i druhý, kratší, který na něj navazuje směrem k Palmovce.

„V tuhle chvíli má most 1+1 pruh, což bohatě stačí. Dva pruhy jsou tam úplně zbytečné. Skutečně tam takto hrozí, že dolní Holešovice budou rázem zahlcené,“ říká Vratislav Filler, který se v Auto*Matu věnuje dopravě. Upozorňují též na nápor aut, která budou vyjíždět z tunelu Blanka. To ovšem odmítá radní Nouza. „Jak by se tam ta auta asi dostala?“ ptá se.

Rozšíření zahltí okolí

Primátorův náměstek si naopak rozšíření mostu pochvaluje a vidí jej jako logické řešení. Zajímavé ale je, že ještě v úterý mluvil docela jinak. „Nevím, kdo na to přišel. Mně chybí důvod, proč by tam měly být 2+2 pruhy,“ řekl. Auto*Mat se navíc obává, že narozdíl od oprav, které by zachovaly šířku mostu, bude schválená rekonstrukce dražší o jednu miliardu korun.

V neposlední řadě se aktivistům nelíbí, že dojde ke znehodnocení historického mostu architekta Pavla Janáka. „Kdyby se rekonstruoval v původní šířce, tak se zachovají všechny architektonické prvky, ale v případě rozšíření vznikne pouze něco, co bude vypadat jako replika, naruší to veškerou hodnotu a změní se proporce,“ tvrdí Filler. „Ten most je zničený, téměř před spadnutím. Že tam ještě jezdí tramvaje, je zázrak,“ kontroval Nouza.

Také Klub Za Starou Prahu nesouhlasí s přestavbou. „Plánuje se jeho radikální přestavba. Proč má být ale rozšiřován, když už dnes patří k nejširším městským mostům v Praze? Samozřejmě, že pražské mosty se rozšiřovaly, třeba Hlávkův most je také rozšířen, ale všechno to probíhalo po nějaké diskusi,“ spílá magistrátu místopředseda Klubu Za Starou Prahu Richard Biegel.

Autoři: ml, sk
  • Vybrali jsme pro Vás