Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Rekord: za vlaky 4,5 miliardy

Česko

České dráhy letos investují do nových souprav nejvíce peněz od začátku devadesátých let

PRAHA Přestárlý vozový park Českých drah letos mírně omládne. Na koleje vyjedou nové vlaky v hodnotě čtyř a půl miliardy korun. Půjde především o vozy pro příměstskou a regionální dopravu. Dráhy na nákup využijí část z dvanácti miliard, které jim loni přinesl prodej části majetku státní firmě Správa železniční dopravní cesty.

Za nové vlaky již dráhy částečně zaplatily loni v podobě záloh. Letos vydají zbylých 3,6 miliardy korun. I tak je ale podle ekonomického náměstka firmy Milana Nebeského stáří vozového parku takové, že by firma potřebovala investovat několikrát více, aby se dostala na evropský průměr. „Pro umoření vnitřního dluhu na kolejových vozidlech bychom museli po deset let každoročně investovat osm miliard korun, abychom se dostali na průměrné stáří patnácti let,“ řekl Nebeský.

Na kolejích se letos objeví dvanáct nových příměstských vlaků City Elefant, šestačtyřicet regionálních motoráčků (podobných jako současné Regionovy) a třináct modernizovaných vozů pro motorové rychlíky. České dráhy navíc chtějí ještě vypsat dvě výběrová řízení. Jedno bude na pronájem nízkopodlažních motorových rychlíků na tratě mezi Prahou a Českými Budějovicemi a Prahou a Rakovníkem.

Další výběrové řízení vypíší dráhy v březnu na nákup stovky vozů pro dálkovou dopravu. Ty chtěla firma koupit už loni od německých drah. Z prodeje ale sešlo i přes to, že šlo podle zástupců Českých drah o zajímavou nabídku za poměrně příznivou cenu. „Dohoda nakonec zkrachovala. Hlavním rizikem byla nejistota, že vozy by nemusely po ukončení leasingu přejít do našeho vlastnictví,“ uvedl náměstek pro osobní dopravu Petr Moravec.

Dáme asi dvě miliardy, ale je to naposled Dráhy dlouhodobě bolí nedofinancování regionální dopravy, o kterém představitelé společnosti mluvili i včera při příležitosti představování investice do nových souprav. Kraje totiž platí asi šedesát procent částky, kterou vyčíslují dráhy, ačkoli podle zákona firmě musejí takzvanou prokazatelnou ztrátu zaplatit v plné výši.

Ministr dopravy Petr Bendl (ODS) prohlásil, že stát letos poskytne asi dvě miliardy korun. „Budeme hledat i další finanční zdroje, abychom ztrátu pomohli Českým drahám zacelit. Je to ale naposledy. Příští rok si kraje dopravu, kterou si objednají, budou muset zaplatit samy,“ řekl Bendl.

Jedním z řešení by podle Bendla mohla být i výběrová řízení na regionální dopravce. Jedno takové vyhrála tento týden v Libereckém kraji společnost Arriva, která bude od konce roku 2010 obsluhovat trať z Liberce přes německou Žitavu do Rybniště po příštích deset let. Informaci přinesl server iDnes.cz. Firma se podle něj přihlásila do výběrových řízení i na další trati v regionu. Kraj bude společnosti každý rok proplácet prokazatelnou ztrátu z této trati ve výši přes 12 milionů.

Nové vlaky budou ve všech krajích

Na Pardubicku budou jezdit například z České Třebové do Lanškrouna, v jižních Čechách z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, v Ústeckém kraji z Lovosic do Litoměřic a České Lípy. Příměstské City Elefanty posílí spoje v okolí Prahy a Ústí nad Labem.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...