12. dubna 2019 15:47 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Režisér Renč použil ve filmu název existující firmy. ČT teď musí platit milion odškodné

Režisér Filip Renč. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Režisér Filip Renč. | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Praha Společnost Armypol, která prodává armádní svítidla a zaměřovače, má nárok na milion korun odškodného od České televize. Potvrdil to odvolací Vrchní soud v Praze. Režisér Filip Renč si totiž do filmu Krutá nevěra přimyslel firmu s totožným názvem a nezjistil si, že existuje také její reálná verze. Film je přitom natočen podle skutečných událostí a pojednává o korupční kauze okolo nákupu pandurů.

Nedobrovolná „účast“ Armypolu ve filmu o korupčních zakázkách jí přitom podle jejího ředitele Rostislava Moudrého zhoršuje pověst. „Třeba když jsem byl na zbrojním veletrhu IDET na rautu pro významné hosty a vystavovatele, tak mi říkali: Já jsem slyšel, že pandury měl na starosti Dalík. Takže vy jste v tom jeli taky?“ uvedl podle serveru Aktuálně.cz Moudrý před soudem. Právník firmy Jaroslav Brož také upozornil, že důvěryhodnost firmy je obzvláště v oboru, kde zákazníky jsou bezpečnostní složky, důležitá.

Na začátku i na konci filmu přitom bylo uvedeno, že je snímek natočen podle skutečných událostí. „Divák se mohl domnívat, že byl natočen o obchodních praktikách skutečné společnosti Armypol,“ dala Moudrému za pravdu už loni soudkyně Zuzana Čížková při prvoinstančním řízení. Česká televize se přitom bránila tím, že jde o fiktivní příběh, a že Armypol neprokázal způsobenou újmu.

V předloze snímku, kterou napsal publicista Josef Klíma, firma původně vystupovala pod jiným názvem. Zvučnější jméno pro společnost, která je ve filmu zapletená do nepoctivých obchodů, vymyslel až režisér Filip Renč.  „Hledal jsem firmu, jejíž jméno není reálné. Ale oni to pak změnili,“ potvrdil Klíma.

„Je to blbá shoda okolností. Ten název jsem vymyslel, aby to evokovalo armádu a třeba Omnipol. Šlo mi o zvuk toho jména, je náhoda, že z toho má televize problémy,“ řekl režisér pro Aktuálně.cz. Zarazit takové pojmenování podle něj měla právě Česká televize, ne režisér. Veřejnoprávní televizní stanice po něm podle jeho slov ani účast na úhradě škody nežádala.

„Česká televize vyčká doručení rozsudku a poté se rozhodne, zda se bude dovolávat či nikoliv,“ řekla mluvčí ČT Karolína Blinková.

Televize přestala snímek vysílat a nakonec ho upravila. Firmu přejmenovala a snímek předabovala. Podle mluvčí České televize bylo předěláno i několik scén, kde bylo velkým písmem vidět jméno firmy spolu s filmovým logem. K zaplacení pokuty se zatím nevyjádřila.

zufZuzana Formánková, ČTK