PRAHA Deset rohlíků, čtyři jogurty, dvacet deka salámu a zájezd do Egypta - i takovýto obsah bude mít možná brzy nákupní košík zákazníků českých obchodních řetězců. Například Lidl nebo Tesco totiž uvažují, že budou ve svých prodejnách nabízet vedle potravin i zahraniční zájezdy. Zatím ale nechtějí zavádění této novinky příliš konkretizovat.
„Určitě o této službě uvažujeme. Podobným způsobem prodávají naše obchody zájezdy v Anglii a zkušenosti jsou velmi pozitivní,“ řekla LN mluvčí Tesca Jana Matoušková. Tento koncept je rovněž úspěšný v sousedním Německu, kde zájezdy nabízí diskontní řetězce Aldi nebo Lidl. Aldi sice v České republice zatím nevlastní žádné obchody, je ale dosti pravděpodobné, že brzy bude. V loňském roce totiž byla v tuzemsku založena společnost Aldi Czechia.
Je to byznys s budoucností Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura potvrzuje, že jednání mezi cestovními kancelářemi a vybranými řetězci skutečně probíhají. „Cestovní kanceláře by se rády na tomto byznysu podílely. Určitě v tom vidí velkou budoucnost,“ uvedl Okamura. Podle něho se v současnosti ladí podoby smluv a další detaily. „Určitým problémem je zatím to, že řetězce u nás ze zákona nemohou zájezdy poskytovat. Ty mohou prodávat pouze cestovky, které mají uzavřené pojištění proti úpadku, což samozřejmě řetězce nemají,“ dodal Okamura.
Jak to bude s cenou zájezdu?
Řeší se rovněž možný způsob platby zájezdů. Jednou z možností je zaplatit rovnou u pokladen nebo v obchodě pouze podepsat předběžnou smlouvu a na dalších podmínkách platby se poté domluvit s cestovními kancelářemi, které by zájezdy zprostředkovávaly.
Zatímco ale v Německu řetězce lákají klienty především na nižší cenu zájezdů, v Česku se už podle Okamury prostor pro snižování cen zájezdů vyčerpal. „Řetězce se budou spíše touto cestou snažit rozšiřovat služby a zvyšovat své prodeje,“ konstatoval Okamura.
Ostatní řetězce ale zatím o prodeji zájezdů neuvažují. „Víme o tom, ale zatím to není v našem plánu. V současnosti se chceme soustředit hlavně na segment potravin,“ dodal mluvčí Aholdu Libor Kytýr. Podobně se vyjadřuje i Interspar. „V dohledné době tyto služby neplánujeme, ale do budoucna je rozhodně nevylučujeme,“ uvedl mluvčí Intersparu Jan Vávra.