Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Česko

Do menších měst míří velké řetězce, místní obchodníci se cítí ohroženi

Budoucí podoba nové prodejny Lidl v Tišnově na Brněnsku. foto: Lidl

V řadě menších jihomoravských měst lidé v poslední době získali, nebo co nevidět dostanou novou možnost nakupování díky prodejnám velkých obchodních řetězců. Dosavadní prodejci potravin a zboží denní spotřeby se tím však cítí ohroženi.
  7:08

Hned na několika místech v kraji plánuje otevřít obchody například Lidl. Cílí třeba na ani ne třítisícové Klobouky u Brna. Záměr je aktuálně v povolovacím procesu na stavebním úřadě a mezi místními vzbudil plán na prodejnu u vjezdu do města v sousedství rušné silnice spojující Brno a Hodonín vášnivé diskuse.

Představitelé radnice dokonce uspořádali celoměstskou anketu, v níž se lidé vyjadřovali, zda obchod chtějí, nebo si ho nepřejí. Závěr zněl jednoznačně - pro stavbu bylo téměř 90 procent z patnácti stovek platných odevzdaných hlasů.

Z výsledků pak vycházeli zastupitelé, kteří museli dát souhlas s využitím městského pozemku. „K tomu, aby byl možný příjezd k prodejně, potřeboval Lidl naši parcelu a my jsme mu přes ni dovolili jezdit. Vyřešili jsme to formou věcného břemena,“ říká kloboucký starosta Pavel Volek (nez.).

Příliš silný protivník

Jenže na hlasování reagovali také místní podnikatelé. Jiří Vašulka, jednatel rodinné firmy s několika prodejnami potravin včetně té v centru Klobouků, dokonce sepsal otevřený dopis. Mimo jiné upozornil, že příchod Lidlu zásadně negativně dopadne na místní prodejce a městskou kasu připraví o peníze.

„Pokud na okraji dědiny vyroste supermarket, centrum bude skoro mrtvé, tímto krokem se úplně odrovná. Všechno půjde do úpadku, od prodejny oděvů po cukrárnu. Lidé si raději kousek popojedou,“ varuje Vašulka.

V době hlasování mohl prostory prodejny potravin, které si pronajímal, rovnou odkoupit. I na základě výsledků ankety toho ale nevyužil a obchod v centru Klobouků u Brna nakonec zrušil.

Že se v podobných případech hlavně Lidl stane velkým konkurentem pro místní obchodníky, potvrzuje i ekonom Petr Pelc ze společnosti Zainvestuj.to.

„Tento řetězec má určitý standard a kvalitu. Je žádaný i kvůli poptávce po digitálních doplňcích, jako jsou aplikace či členské karty. Menší prodejci nemají možnost tohle nabídnout. U věkově mladších zákazníků je Lidl z tohoto pohledu preferovaný,“ vysvětluje odborník.

Snížení tržeb u klobouckých podnikatelů v důsledku příchodu velké konkurence považuje starosta Volek za jistý. „Někteří to nebudou mít jednoduché, spíš naopak, protože mají podobný sortiment. Půjde opravdu o konkurenční boj,“ má jasno Volek.

Odliv zákazníků od běžných smíšených obchodů také v menších městech vychází podle Pelce ze současných tendencí.

„Malé potraviny většinou provozují buď Vietnamci, nebo ti, kteří začali prodávat už v dřívější době. Tyto obchody pomaloučku ustupují. I bez toho, aby v nevelkých sídlech vznikl supermarket, u zákazníků je trend od menších prodejců ustupovat a držet se spíš velkých řetězců,“ hlásí ekonom.

Klíčová je spádová oblast

Zmiňovaný Lidl kromě Klobouků u Brna momentálně v kraji cílí třeba i na Tišnov, Pohořelice nebo Židlochovice. Do těchto několikatisícových měst na Brněnsku se rozšiřuje i přesto, že už tam konkurenční řetězce působí.

„Naším cílem je jít zákazníkům naproti, proto stále hledáme vhodné pozemky a lokality pro umístění nových prodejen napříč Českou republikou. Rozhodující je přitom hlavně spádová oblast, dále velikost pozemku či prostor a možnost zásobování,“ popisuje mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Ve výstavbě má aktuálně obchody v Pohořelicích a Tišnově, židlochovický je v přípravné fázi. „Rozhodli jsme se v těchto městech prodejny postavit hlavně kvůli spádové oblasti,“ zdůvodňuje Myler.

Třeba v Židlochovicích žije zhruba 3 800 obyvatel a v blízkých okolních obcích - Blučině, Hrušovanech u Brna a Žabčicích - dalších přibližně sedm tisíc lidí. „Kupní síla v Židlochovicích a okolí je zjevně úplně jiná. Klobouky i s okolními vesnicemi mají dohromady mezi čtyřmi a pěti tisíci, ale i tak to mělo negativní vliv na místní živnostníky,“ podotýká podnikatel Vašulka.

Další supermarket v Židlochovicích je podle starosty Jana Vituly (dříve TOP 09) mezi místními očekávaný. „Máme tu Penny, jinak je tady jen jedna prodejna potravin a jedna večerka. Lidé řeší nákupy jiným způsobem, za větším nákupem musí jezdit do Rajhradu nebo až do Brna,“ zmiňuje Vitula.

Lidl se na území Jihomoravského kraje řadí mezi řetězce s největším počtem prodejen. Disponuje dohromady třiceti obchody. Víc než třicítku poboček má na jihu Moravy také Albert, drtivou většinu však ve velkých městech, hlavně v Brně.

V závěsu za nimi jsou Billa a Penny Market, který má aktuálně čtyřiadvacet jihomoravských prodejen a ve čtvrtek přidá další v břeclavské místní části Charvátská Nová Ves.

S více než čtyřmi stovkami obchodů rozmístěných po celém Česku je Penny Market celorepublikovým premiantem. Také na jihu Moravy míří kromě velkých měst i do těch menších. Působí například v Újezdu u Brna nebo Bzenci na Hodonínsku. „Naší filozofií je být zákazníkům dobrým sousedem, chceme být proto dobře dostupní,“ hlásí mluvčí řetězce Tomáš Kubík.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!