Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Robbins: Nejste pokusní králíci

Česko

Z reklamy v mobilním telefonu bude financováno stále více služeb, které nyní zákazníci musejí platit, říká viceprezident Vodafone Chris Robbins.

* LN Mobilní reklamu nabízíte ve třech svých službách - ve wapovém portálu Live, portálu Yourmode a ve službě Student SMS Gratis. Zvykli si lidé na reklamní sdělení v mobilu?

Podle toho, kolik jich služby používá, tak ano. Každá ze služeb je trochu jiná a má jinou cílovou skupinu. Osobně jsem spokojený s rozsahem, s tím, kde všude mobilní reklamu nabízíme. Mobilní reklamu nabízíme jako jediný operátor ve skupině Vodafone v tak velkém množství.

* LN Čeští zákazníci jsou tak pokusnými králíky pro celou skupinu?

Pokusnými králíky... Takhle bych to neřekl. Český Vodafone hodně stál o to, abychom s mobilní reklamou začali právě my.

* LN Pomocí mobilní reklamy financujete právě speciální aplikaci pro krátké textové zprávy, kde je možné posílat SMS zdarma. Kolik lidí už přes tuto aplikaci poslalo SMS?

Přes dvaatřicet tisíc.

* LN To je z dvou a půl milionů zákazníků jenom o něco více než procento.

To ano, ale také jsme službu spustili v září. Inzerentům se ale líbí možnost přímého zacílení inzerce na určitou skupinu. Proto jsme zaměřili tuto službu na studenty. Ti jsou pro mobilní reklamu ideální, protože se nedívají na televizi, většina nečte tištěná média, ale všichni mají mobil a skoro všichni internet. Pro inzerenty je tak za normálních okolností obtížné je zasáhnout.

* LN To jsou všichni uživatelé SMS aplikace studenti? Jste si jistí?

To nevím. Ale většina z nich je. Podle věkového profilu lidí, kteří se do služby zaregistrovali, to můžeme odhadnout. Pár z nich je méně než šestnáct let, ale většina je ve studentském věku.

* LN Kolik SMS už poslali?

Průměrně posílá jeden zaregistrovaný zákazník šest SMS denně. Takže týdně je to něco přes milion tři sta tisíc SMS. V porovnání s SMS, která posílají studenti klasicky z mobilního telefonu, je to průměrně o jednu SMS více - normálně podle našich dat posílají studenti denně pět esemesek.

* LN Kolik bylo zobrazeno reklam?

Máme patnáct inzerentů u služby Student SMS Gratis, kteří rotují různé reklamní proužky. Nehrozí tak, že by se zobrazovaly stále dokola stejné reklamy. Zobrazujeme dva miliony reklamních proužků týdně.

* LN Které firmy patří mezi inzerenty?

Například Pepsi, Baťa, Staropramen, Hartmann, ING, Grand Optical nebo Wrigley. Objevují se značky, které cílí přímo na studentskou skupinu - Jobs.cz, Blue Sky Films, Asiana, Student Agency a podobně.

* LN Jaký je podíl kliknutí oproti zobrazení reklamního proužku?

Podíl kliknutí je mnohonásobně vyšší než na internetu. Tam je to kolem 0,15 procent, tedy na tisíc zobrazení připadá patnáct uživatelů, kteří na reklamu skutečně kliknou. U nás je to už po ani ne třech měsících mnohem víc. Naším cílem je dostat se až na podíl v řádu procent.

* LN Mají inzerenti zájem i o jiný typ kampaní než jenom o klasické proužky?

Když jednáme s inzerenty, tak se o to zajímají. Někteří chtějí hudbu, někteří video. Je to ale otázka času. Každý ví, jak vypadá reklama v televizi nebo v rozhlase, ale toto je nové prostředí, na které si musejí ještě zvyknout.

* LN Které další služby budou postupně placeny z inzerce?

Více služeb placených pomocí mobilní inzerce tu určitě bude. Myslím si, že s inzercí zobrazovanou v mobilním telefonu se mobilní internet přiblíží běžnému internetu - tedy že lidé nebudou platit za obsah. U internetu platíte za připojení a obsah je v podstatě zadarmo, je placený z výnosů z reklamy. To se stane i v mobilním byznysu.

* LN Co například wapový portál Live? Konkurence ten svůj nabízí v podstatě zdarma...

Ono to není tak, že by O2 mělo „wap zdarma“. Ano, plno služeb je na něm zdarma, ale sedmdesát procent lidí dnes chodí na wapový portál proto, aby si stáhlo hry, zvonění nebo tapety na mobil - a ty jsou stále placené. Chystáme se spustit i javové hry financované z reklamy a hledáme vhodné sponzory, kteří by byli ochotni ve hrách inzerovat.

* LN Nakonec bude veškerý obsah zdarma, financovaný z reklamy?

Je to tak. Podívejte, my - myslím mobilní operátoři - jsme se snažili asi sedm nebo osm let přesvědčit lidi, že za obsah má smysl platit. Například jsme nabízeli předpověď počasí posílanou ve formě placené SMS zprávy. A téměř každý, koho znám, se dívá na předpověď na internet, kde je zdarma. Pokud by byla sponzorovaná reklamou, tak by si službu předplatilo samozřejmě mnohem více zákazníků. Tím, že je služba zdarma, ji nakonec prodáme mnohem více lidem.

***

Chris Robbins

Dvaačtyřicetiletý Kanaďan pracuje v českém Vodafone skoro čtyři roky, nyní v pozici viceprezidenta pro marketing. Před příchodem do ČR pracoval v Kanadě pro divizi mobilních služeb operátora Rogers AT&T. Na počátku kariéry několik let řídil řetězec fitness klubů.

Autor: