Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Robokřečci jsou na pořadník

Česko

Šílenství kolem robotických křečků Zhu Zhu Pets, kteří se stali nejžádanější hračkou letošních Vánoc, pokračuje.

Výrobce nestačí vyrábět. Ceny stoupají až na šestinásobek.

NEW YORK Když nechala malá americká hračkářská firma Cepia LLC Clayton v srpnu vyrobit v Číně 600 tisíc svých robotických křečků Zhu Zhu Pets na předvánoční trh ve Spojených státech, Velké Británii a v Austrálii, nečekala, jaký obrovský poprask tím vzbudí. Nyní vyrábějí čtyři továrny 220 tisíc kusů denně, a přesto se stále nedaří uspokojit poptávku.

S blížícími se svátky předvánoční šílenství stále graduje. Přestože americké a britské maloobchodní řetězce jako Wal-Mart Stores, Target, Toys ’R’ Us nebo Tesco omezily prodej na čtyři kusy na zákazníka, nedaří se jim udržet křečky v regálech a každá zásilka je okamžitě vyprodaná. Některé obchody musely zavést na Zhu Zhu Pets pořadníky, na kterých jsou stovky jmen.

Zoufalí rodiče, které se snaží tuto nejvíce chtěnou hračku letošních Vánoc sehnat, proto neváhají navzdory krizi sáhnout hlouběji do kapsy a jsou ochotni zaplatit až šestinásobek původní ceny.

Zatímco původně se křečci prodávali v amerických obchodech za osm až deset dolarů, dnes se například v americkém internetovém obchodě Amazon.com prodává jeden křeček za cenu kolem 60 dolarů v závislosti na barvě kožíšku. Ještě dražší jsou hračky na aukčním serveru eBay.com, který v současnosti registruje téměř dvacet tisíc nabídek na prodej křečků nebo příslušenství. Ceny za set všech čtyř křečků se zde pohybují kolem 280 dolarů.

„Je to neskutečně populární hračka. Křečky nikde nenajdete,“ tvrdí Gerrick Johnson, analytik hračkářského průmyslu z newyorské společnosti BMO Capital Markets.

Johnson řekl, že neviděl tolik rodičů beroucích obchody útokem od té doby, co se v letech 1996 a 2006 objevil na trhu Tickle Me Elmo, což byla hračka v podobě postavy Elma z dětského seriálu Sesame Street, která reagovala na lechtání. Někteří analytici přirovnávají úspěch Zhu Zhu Pets ke hračkám Furby a Beanie Babies, které si také získaly přes noc obrovskou popularitu. „Jsou oblíbení, protože jsou tak zatraceně roztomilí a cenově dostupní,“ vysvětluje si průmyslový analytik Sean McGowan ze společnosti Needham & Company, proč má tato hračka takový úspěch.

Dcera Russella Hornsbyho, zakladatele, majitele a generálního ředitele společnosti Cepia LLC Clayton, Natalia (23), která má ve firmě na starosti marketing, odhaduje, že se letos prodá více než deset milionů kusů Zhu Zhu Pets a v roce 2010 by mohla firma utržit až půl miliardy dolarů.

McGowan, který zná Hornsbyho deset let, je ve svých odhadech střízlivější. Očekává, že tržby z prodeje Zhu Zhu Pets letos dosáhnou 70 milionů dolarů a v příštím roce 300 milionů dolarů.

Ani přes komerční úspěch nechce Hornsby usnout na vavřínech a k současným čtyřem křečkům Mr. Squiggles, Chunk, Pipsqueak a Num Nums, kteří se liší barvou kožíšku a ornamentem na zádech, chystá na příští rok dalších 50 různých křečků. Zvětšit by se také měla již dnes bohatá nabídka příslušenství, které je možné různě propojovat. Už nyní přitom mají podle výrobce Zhu Zhu Pets k dispozici v podstatě vše, co může mít živý křeček.

Autor: