130 let

Rodinné auto do města

Česko

Tak trochu jiné Subaru. Justy přiláká k Subaru nový typ zákazníků. Test LN ukázal, že je má skutečně na co nalákat.

Model Justy je v rodině vozů Subaru možná trošku nechtěným dítětem. Postrádá totiž pro tuto značku typický pohon všech kol, stejně tak jako plochý motor boxer. Subaru se přitom netají tím, že jej na trh uvedlo proto, aby snížilo průměrné množství CO2 produkované celým výrobním programem.

Justy cílí na zcela jinou skupinu zákazníků než větší nabízené modely zaměřené na jízdní vlastnosti a techniku. Justy je plodem celosvětové spolupráce značek Subaru a Toyota - je totiž sesterským vozem Daihatsu Sirion (Daihatsu je značka Toyoty).

Auto je dlouhé jen 3,6 metru, a tak je „o číslo“ menší než například Škoda Fabia nebo Renault Clio. V interiéru ale nabízí překvapivě hodně místa. Sedí se zde totiž spíše výš a vzpřímeně. Posádka má tedy lepší výhled, než bývá obvyklé. Cestující v první řadě se cítí velmi uvolněně i díky tvaru přístrojové desky. Určitou zajímavostí jsou například přístroje, které se pohybují spolu s nastavitelným volantem. Praktický každodenní život s tímto vozem je nesmírně příjemný. Uvnitř je totiž spousta odkládacích prostorů. Pro spolujezdce je příjemná polička pod klasickou uzavíratelnou schránkou. Základní objem zavazadlového prostoru činí 225 litrů, což je spíše menší hodnota. Justy ale potěší svojí variabilitou a přizpůsobivostí. Zadní sedadla jsou samozřejmě asymetricky dělená a sklopná tak, že vzniklý prostor má zcela rovnou podlahu.

Zajímavostí je ale také možnost zapuštění zadních sedáků do prostoru pro nohy cestujících. Tímto řešením vznikne místo druhé řady praktický prostor s rovnou podlahou, který umožní i převoz vyšších předmětů. Ve městě jako štika v rybníce Subaru Justy jednoznačně potěší svým jízdním projevem. Jízdní vlastnosti nejenže působí jistým dojmem, ale bezprostředností dokážou při kličkování městem řidiče i potěšit. Za volantem tohoto miniauta se okamžitě cítíte jako doma. Manévrování v podzemních garážích je hračkou, stejně tak jako odhadování rozměrů vozu při samotném parkování. Jak by také ne, když poloměr otáčení činí pouhých 4,3 metru (u testované základní verze s 13palcovými koly).

Justy se dodává s jediným motorem, kterým je zážehový litrový tříválec. Jeho výkon 68 koní sice nijak neoslní, nicméně za dynamiku v městském provozu se tento méně než jednu tunu vážící automobil stydět rozhodně nemusí. Ostatně Justy ve zrychlení z klidu na 100 km/h hravě překoná například obě verze tříválcové Škody Fabia 1,2 l. Právě povedený motor, který se vyznačuje pocitovou lehkostí chodu, má lví podíl na živém a svěžím projevu tohoto vozu.

Určitá omezení daná malým objemem se ukazují při jízdě s plně obsazeným vozem po dálnicích. Motor se totiž udržuje ve vysokých otáčkách, a tak je kabina naplněna poměrně intenzivním hlukem. Právě hlučnost spolu s nekultivovaným chodem byly nejméně příjemnými vlastnostmi - a uvědomíte si je při každém zastavení na semaforu.

Bohatá výbava Subaru Justy se během týdenního testu ukázalo jako velmi povedený vůz pro ježdění po městě, a to nejen pro cesty do práce v obsazení pouze jedním člověkem, ale také jako praktický vůz například pro mladou rodinu. V této souvislosti je nutné zmínit, že se jedná o velmi atraktivní nabídku jako celek. Subaru totiž za základní verzi požaduje necelých 270 tisíc korun. Samozřejmostí je přitom čtveřice airbagů, ABS, klimatizace, rádio s CD přehrávačem nebo dálkově ovládané centrální zamykání. Příplatek 30 tisíc korun za litá kola, hlavové airbagy a některé další položky je přiměřený. Samozřejmostí je také tříletá záruka.

Na závěr si nejdůležitější vlastnosti zopakujme: praktická karoserie, schopnost otočit se doslova na pětníku, nicotná spotřeba paliva, bohatá výbava a nízká cena. Musím přiznat, že kolonka Zápory uvedená v tabulce se tentokrát vymýšlela velmi obtížně...

***

Subaru Justy 1,0 Koncepce pětimístný pětidveřový hatchback, motor vpředu napříč a pohon předních kol, rozměry 3610x1665x1550 mm, rozvor 2430 mm, provozní hmotnost 965 kg, zavazadlový prostor 225 l Motor zážehový tříválec, 998 cm3 Výkon 51 kW (68 k)/6000 min-1 Toč. moment 94 N.m/3600 min-1 Převodovka 5M Zrychlení 0-100 km/h 13,9 s Nejvyšší rychlost 160 km/h Komb. spotřeba 5,0 l/100 km Cena 269 800 Kč Klady: výhled z vozu, praktický interiér, nízká spotřeba, obratnost, záruky, cena a výbava Zápory: zvuk a kultivovanost tříválce, některé použité materiály v interiéru

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás