Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Rok Klause

Česko

Před dvaceti lety se vynořil jako neznámý ekonom, vloni jako prezident dokázal, že se nemění

Když Československo obsadili Sověti, byl Václav Klaus vyhozen z ekonomického ústavu. Noví vládci v Praze pokládali jeho názory za příliš ,kapitalistické‘. Změna politického klimatu na Východě, kterou přinesl liberální tón kremelského vůdce Gorbačova, umožnila i nedávnou ,rehabilitaci‘ pana Klause. A tak se pražský ekonom ve svých 47 letech dostal zpět do Chicaga.“

Tak představuje list Chicago Tribune nynějšího českého prezidenta. Píše se 20. srpen 1989, Praha se chystá na demonstraci k výročí sovětské okupace, ale v Chicagu se představuje ekonom Klaus. Do města, které navštívil už v roce 1969 jako stipendista, přijíždí přednášet o československé reformě.

Ve srovnání s tím, co se děje v Polsku, Maďarsku či NDR, se československé reformy a demonstrace nejeví jako nijak světoborné. Zato Václav Klaus působí, jako by už měl o pádu komunismu jasno. V rozhovoru pro Chicago Tribune nahlas uvažuje o nejlepším přístupu k systému volného trhu. Chlubí se tím, že maďarský tisk ho nazval československým Miltonem Friedmanem, tedy ikonou tržního systému.

Tak otevřené vystoupení je v srpnu 1989 odvážné. Klaus totiž zastupuje oficiální Prognostický ústav ČSAV, tudíž riskuje popotahování za to, že v západních médiích kálí do vlastního hnízda. Jenže Chicago musí působit strhujícím dojmem. Co si asi myslí muž v nejlepších letech, ekonom na vrcholu odborné dráhy i tvůrčích sil, když se rozhlíží po mece chicagské ekonomické školy, matce všeho tržního reformismu? Z každé ulice, z každého kamene čiší cosi fundamentálně hayekovského či friedmanovského. Možná i proto nad Klausem-loajálním občanem ČSSR převáží Klaus-reformátor s dávkou narcismu. Na doplňující skeptickou otázku novinářky, zda se jeho myšlenky vůbec mohou v Československu prosadit, odpovídá zcela rozhodně: „Ale ano. V současnosti probíhá mnohem více změn, než si Západ stačil všimnout. Už samotný fakt, že jsem zde u vás, znamená velmi mnoho.“

Být v Chicagu znamená pro ekonoma hodně. Tam brali rozum i slavní chilští Chicago boys, kteří pomohli Pinochetovi udělat ze země laboratoř vzorné privatizace a příklad dávaný světu. Proč zrovna v Chile? Ten důvod nespočívá v tom, že generál Pinochet byl takový pravičák, neřkuli reformátor. Byl to starý konzervativec, ale jeho „hoši“ nemuseli za vlády vojenské chunty předkládat účty ve volbách, nemuseli se obávat odborů, tripartity a vůbec vyjednávání. Proto ten „klid k práci“, nakonec korunovaný úspěchem.

Mezi pamětníky koluje historka, že na jakési předlistopadové soukromé sešlosti ekonomů padla řečnická otázka: Je vůbec prakticky možné transformovat československé plánované hospodářství do tržní ekonomiky? Rozběhly se více či méně abstraktní úvahy, jen Václav Klaus prý po krátkém zamyšlení prohodil: Věděl bych, jak na to, ale nesměl by mi do toho nikdo kecat. Ať je ta historka pravdivá, nebo ne, odpovídá tomu, co šlo u Klause vysledovat jak v roce 1989, tak v roce 2009.

Odpovídá ale toto uvažování původní chicagské škole? Toť otázka. Mnozí Češi, kteří se ocitnou v cizím prostředí, mají pocit, že do toho prostředí zapadli, k nerozeznání podobní jeho autentickým nositelům. A pak bývají překvapeni, že tomu tak není. Takovou historku vyprávěl i šéf kultury v LN Jiří Peňás: Někdy léta Páně 1989 kráčí rocker Jan Macháček po Západním Berlíně, podle vlastního přesvědčení k nerozeznání podoben Zápaďanům, splývající s nimi, když tu za sebou slyší: „Čechu!“ Jde dál, to přece nemůže mířit na něj, Zápaďana, když tu opět: „Čechu!“ Otočí se, za ním stojí jakýsi Polák, tak se ho zeptá: „Jak jsi poznal, že jsem Čech?“ – „Podívej se na své boty.“

Podíváme-li se na Václava Klause léta Páně 1989 uprostřed chicagského kvasu, vidíme Zápaďana uprostřed Západu, Američana uprostřed Ameriky – až na ty boty, mokasíny, ke kterým by se ani starý Baťa nehlásil, natož Američan. Tady samozřejmě nejde o výsměch botám či Klausovi, jde o vlastní představu sebe sama i společnosti, jejíž elitou, ba lídrem se mohu cítit. Odpovídá ta představa realitě?

Klaus v roce 1989 sázel na českou výjimečnost. Na to, že se Češi po dvaceti letech normalizačního komunismu nenechají zblbnout pozlátky sociálního státu Západu, europeismem a jinými ismy, že jsou vůči nim imunní. Deset let ta sázka na demontáž socialismu a jiných ismů vycházela. Na co potřebovali Pinochetovi Chicago boys vládu chunty, dařilo se Klausovi v poměrech svobodných voleb. Ale co posledních deset let, když ta sázka vycházet přestala?

Nejsou-li výjimeční Češi, musí být výjimečný alespoň český prezident, jak to ukázal právě vloni, když podepsal Lisabon výměnou za výjimku pro Česko. Proto tak rád fouká proti větru. V Chicagu se proti tehdejšímu větru obul do Moskvy („už před rokem 1968 jsme byli tam, kde jsou dnes oni“). Teď se proti současnému větru obouvá do Berlína a EU, zato má porozumění pro Moskvu. Jistě, nejsme Poláci, kteří se – třeba v podání Kaczynských – obouvají do Moskvy i Berlína zároveň. My stále hledáme většího bratra za zády. A potřebujeme-li na Německo Benešovy dekrety, ruský bratr se vždycky hodí. Pak se aspoň nemusíme divit, když na nás Poláci volají: „Hej, Čechu!“

O autorovi| Zbyněk Petráček, komentátor LN

Autor: