Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Rok končí, úřad utrácí. Nakoupí kalhotky s bobrem a trenýrky s kormoránem

Česko

  6:00
PRAHA - Každoroční rituál, při němž ministerstva na poslední chvíli utrácí zbylé miliony, má letos svého maskota - bobra. Bobra na dámských kalhotkách. Bez legrace. Ministerstvo životního prostředí vypsalo tendr mimo jiné na tisíc kusů spodního prádla. Na dámském má být vyobrazen bobr, na pánském pták.
Ministerstvo životního prostředí plánuje nákup spodního prádla s bobrem. (Ilustrační foto)

Ministerstvo životního prostředí plánuje nákup spodního prádla s bobrem. (Ilustrační foto) foto: Grafika: Šimon/LN

Jde o klasickou zakázku na poslední chvíli: lhůta pro nabídky vypršela ve středu, smlouvu chce úřad podepsat do konce letošního roku. To znamená, že úředníci mají na výběr a veškeré formality všehovšudy šest pracovních dní, a to včetně Silvestra.

Samozřejmě, nepoptávají pouze spodní prádlo. Oficiální název zakázky zní: Propagační předměty pro kampaň Česká příroda. Na seznamu je například šest tisíc tužek a propisek, pastelky, tašky, deštníky, omalovánky nebo samolepky. Hned po zmiňovaném "dámském a pánském spodním prádle s potiskem" následuje dvě stě kusů manžetových knoflíčků a dámských šátků. Předpokládaná cena? Ministerští úředníci odhadují, že nepřesáhne šest set tisíc korun.

Vyhozené peníze, míní ekologové

Prý je to dobrá cena za zviditelnění problematiky životního prostředí. "Propagační předměty mají propagovat, byť i kontroverzně," hájí zakázku mluvčí úřadu Matyáš Vitík. "Schopnost sebeironie je jedna z cest, jak ve zkratce upozornit na problémy, které se kvůli své odbornosti složitě komunikují. Na pánském spodním prádle bude potisk ptáka kormorána, který byl vyškrtnut ze seznamu zvláště chráněných druhů, protože jeho počty svědčí o jeho přemnožení. Na dámském spodním prádle bude potisk bobra, neboť je součástí přírody, byť někdy s ne zcela pozitivním dopadem na své okolí," konkretizuje objednávku mluvčí.

Manžetové knoflíčky a hedvábné šátky si podle jeho slov nerozdělí ministerští úředníci. "Budou určené zejména pro návštěvy pana ministra a vedení ministerstva," uvedl mluvčí Vitík, aniž vysvětlil, jak přesně knoflíčky souvisí s kampaní Česká příroda, zmiňovanou i v názvu a popisu zakázky.

PSALI JSME:

Ekologické sdružení Hnutí Duha má ale na zvolenou formu propagace české přírody jiný názor než ministerští úředníci. "Je to ubohé, jako naprostá většina toho, co ministerstvo stále řízené ODS (Podivínský byl náměstkem exministra Chalupy z ODS, se kterým se dosud radí, pozn. red.), nyní v kombinaci s prezidentem Zemanem, už bezmála čtyři roky dělá," uvedl pro Lidovky.cz mluvčí Jan Piňos.

"Peníze vyhozené do trapně pomalovaného prádla nebo nákupu 130 nových zbytečných aut (viz níže, pozn. red.) by se daly využít pro nesčíslně užitečných projektů ve prospěch přírody a krajiny," míní Piňos.

Podivínský: O naše bobry a ptáky musíme pečovat

Ministr v demisi Tomáš J. Podivínský (KDU-ČSL) je nejspíš kreativitou svých podřízených nadšen. Lze to vyrozumět z esemesek, které redakci serveru Lidovky.cz poslal. "Pokud bychom zůstali jen u tradičních tužek, propisek a deštníků (které tvoří drtivou většinu z celé série propagačních předmětů), tak byste se určitě neptali. A když se ptáte, tak se už o naší přírodě veřejně mluví a lidé se o ni budou budou intenzivněji a nadto i atraktivním způsobem zajímat. A dozvědí se mimo jiné i to, že o naše bobry a velké ptáky musíme vytrvale pečovat."

Ministr životního prostředí Tomáš Podivínský

Podivínský současně obhajuje i nakup manžetových knoflíčků. "Nejsou určené pro zaměstnance ministerstva, ale jako protokolární pozornosti. Stejně jako kalhotky s bobrem a slipy s kormoránem mohu doporučit k dennímu používání," napsal ministr, který před pár dny musel vysvětlovat i další nákup na poslední chvíli. A to plošnou obměnu autoparku, která počítá se 130 novými vozy za desítky milionů.

Jak upozornila Mf Dnes, zakázka by se prodražila, neboť u nových aut už by údržbu neměli na starosti řidiči ministerstva, ale externí firmy, kterým by se muselo zvlášť platit.

ČTĚTE VÍCE:

Ale nejde jen o ministerstvo životního prostředí. Na poslední chvíli se utrácí i v ostatních resortech. Vnitro například chce nakoupit bez soutěže 24 nových limuzín anebo šest mistrovských saxofonů pro resortní hudebníky. Ministerstvo zemědělství vypsalo soutěž na poradenské služby. Vítěz by měl za 14 milionů  myslivcům radit ohledně novinek v lesnickém výzkumu, ale také se postarat o propagaci oboru.

Propagace? Často černá díra

Není to přitom poprvé, co se ukázalo, že velkolepé ministerské kampaně se minuly účinkem. Například u propagační akce ministerstva zemědělství Ryba domácí za 150 milionů korun našel Nejvyšší kontrolní úřad milionové chyby a nadto zjistil, že spotřeba českých ryb dočasně klesla. Nyní národní kontroloři chystají audit čtyř marketingových kampaní - Klasa, Regionální potravina, Vína z Moravy a Vína z Čech. Budou zkoumat nejen hospodárnost, ale účelnost vynaložených milionů.

A jak připomněl Jan Piňos z Hnutí Duha, i samotná kampaň Česká příroda už má na triku pěknou ostudu. "Kampaň začala na jaře obrovským trapasem. Na billboardech a reklamních předmětech zřejmě za miliony ji ministerstvo propagovalo fotografií vlčího bobu - nepůvodní invazní rostliny, za jejíž likvidaci platí samo ministerstvo peníze prostřednictvím krajinotvorných programů," podotkl Piňos.