Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Roli hraje i tříměsíční rozdíl věku

Česko

Co říkáte na názor, že odkladový trend, podporovaný poradenskými psychology, znevýhodňuje děti, které nastoupí školní docházku v řádném termínu? Tuto otázku jsme položili Václavu Mertinovi, zkušenému dětskému psychologovi.

Zatímco rozdíl mezi věkem 31 a 32 je patrně zanedbatelný, ve věku předškolním nebo školním jde o rozdíl zásadní. Je zajímavé, že nám nevadí, že do jednoho ročníku se mají srovnat děti narozené 1. září a současně následujícího 31. srpna, ale jsme znepokojeni, když rodiče chtějí nevýhodu pro své mladší dítě zmírnit odkladem nebo výhodu ještě zvýraznit.

Začněme tedy diskusi tím, jestli je spravedlivé, že se v jedné třídě setká právě šestileté s právě sedmiletým. Z psychologického hlediska to není v pořádku. Například testy inteligence pro dětský věk pracují se specifickými normami po čtvrt roce, protože při větším rozpětí jsou mezi dětmi v jejich výkonnosti statisticky významné rozdíly.

Věk tedy hraje roli, ovšem nezpůsobí, že se z nešikovného hokejisty stane hokejista vynikající. Ovšem v případě, že jsou dva srovnatelní hokejisté, roli sehraje. A pokud je jedinec šikovný, pak využití věkové výhody přispěje k tomu, že bude úspěšnější.

Klientem poradenského (školního) psychologa není školský systém ani ostatní děti, ale jedno konkrétní dítě. Hledáme tedy nejvhodnější cestu pro toto konkrétní dítě. Jestliže vyhodnotíme, že právě pro toto dítě je vhodný odklad školní docházky, pak ho doporučíme. Nemůžeme přece říct, že kvůli ostatním dětem odklad (nebo jiné opatření) nedoporučíme. Jakmile školský systém zohlední přirozenou odlišnou vyspělost různě starých dětí na počátku školní docházky, zmírní se časem i tlak na odklady.

Představa, že odklady školní docházky vztahují rodiče i odborníci výlučně k tomu, aby se dítě dostalo na osmileté gymnázium, je velmi naivní a zjednodušující. Je to stejné, jako když někdo vysvětluje odklady tím, že rodiče jsou líní, pohodlní a chtějí ještě o rok oddálit zahájení povinností, chtějí si dítě užít apod. Podobně relevantní je výklad, že jde o módu. Všechno je v jednotlivých případech pravda, ale tento výklad nesměřuje k jádru problému.

Tím je dosud nepřekonaná hromadnost školní výuky. Rodiče i odborníci hledají intuitivně každému jedinci jeho vlastní cestu, protože cítí, že jedině tak má šanci naplnit nejlépe své předpoklady.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!