Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Rolls-Royce má další potíže s motory

Česko

SYDNEY Britský strojírenský koncern Rolls-Royce musí řešit další problémy týkající se jeho leteckých motorů. Australské aerolinky Qantas, jejichž letadlo bylo nuceno před dvěma týdny nouzově přistát kvůli výbuchu jednoho z motorů, totiž včera oznámily, že výrobce trysek bude muset nejspíše vyměnit až polovinu těchto zařízení u dvaceti letadel Airbus A380.

Výkonný ředitel Qantasu Alan Joyce včera řekl, že Rolls-Royce bude pravděpodobně nucen nahradit až 40 motorů modelu Trent 900, které využívají letadla Airbus A380 aerolinek Qantas, Singapore Airlines a Lufthansa. Zároveň však dodal, že Rolls-Royce stále pracuje na parametrech, které určí, jaké motory bude třeba vyměnit.

Ronald Bishop, který působí jako docent aviatiky na Queenslandské univerzitě, však říká, že se fakticky jedná o stažení motorů z provozu, a dodává: „Musí mít opravdu velké obavy, jestliže vyměňují tolik motorů.“

Kromě tohoto však musí výrobce leteckých trysek čelit i dalšímu problému. Společnost Airbus totiž včera oznámila, že bude tlačit na Rolls-Royce, aby jí plně kompenzoval finanční ztráty způsobené pozdějšími dodávkami některých letadel A380. Ty totiž budou dodány později právě kvůli problémovým motorům Trent 900.

Ostatní aerolinky s letadly A380 stále létají Alan Joyce pronesl své oznámení pouhé dva týdny poté, co jedno z letadel aerolinek Qantas bylo nuceno nouzově přistát na singapurském letišti. Letadlu se totiž krátce po vzletu vznítil jeden z jeho čtyř motorů. Inspektoři předpokládají, že důvodem vznícení byl nejspíše unikající olej. Společnost Qantas od této nehody vyměnila tři z motorů u svých šesti letadel A380 a její flotila těchto letadel je již dva týdny na zemi, aniž by vzlétla.

Letecký přepravce Singpore Airlines, který létá s jedenácti stroji A380, již vyměnil některé součástky letových trysek u třech svých letadel. Stalo se tak poté, co se zjistilo, že motorový olej je na některých místech, kde by být neměl. Německé aerolinky Lufthansa, které rovněž létají s těmito letadly, již jeden motor nahradily za nový. Navíc včera Lufthansa oznámila, že se chystá vyměnit další letovou trysku. Přesto však obě aerolinky létají s letadly A380 normálně, pouze však zintenzivnily počet kontrol motorů u těchto letadel. To koresponduje i s nařízením Evropské bezpečnostní letecké agentury, která u letadel A380 s motory Trent 900 nařídila zevrubnou kontrolu trysek po každých deseti cyklech. Za jeden cyklus se bere vzlet a přistání daného letadla. Později by však měla být kontrola prováděna až po 20 cyklech.

Stroje A380 využívají i další letecké společnosti, a to arabské aerolinky Emirates a francouzský přepravce Air France.

Letadla těchto dopravců však nenesou motory od společnosti Rolls-Royce, ale používají letecké trysky od americké společnosti General Electric.

Autor: