Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Romské děti školy často nedokončí

Česko

PRAHA Pro české školství to není příliš dobrá vizitka – sociálně znevýhodněné romské děti častěji než jejich vrstevníci končí svou školní kariéru už na základní škole.

Zatímco na střední školy se ze základních škol nehlásí až 16 procent romských žáků, u ostatních dětí se tento jev objevuje jen ojediněle. Romské děti navíc většinou míří na odborné školy a učiliště. Na čtyřletá gymnázia odejdou pouze dvě romské děti z tisíce, dalších šest pak zamíří na víceletá gymnázia.

Navíc až 39 procent dětí opouští předčasně i běžné základní školy – tedy osmkrát častěji, než je celorepublikový průměr.

S vůbec prvním podobným průzkumem o tom, kam odcházejí romské děti po základní škole, přišla společnost GAC. „Chtěli jsme situaci zmapovat, protože žádné údaje o tom, jak tyto děti pokračují ve studiu, neexistují,“ vysvětlil sociolog a majitel agentury Ivan Gabal. Analýza navíc ukázala, že ne všechny děti, které na odborné školy nastoupí, ji i dokončí. Z 212 romských dětí, které se průzkumu zúčastnily a které nastoupily v letech 2005 až 2007 do učebních oborů, získalo výuční list 58 procent.

„Ostatní buď přešly na jiný obor, nebo na čas či na trvalo opustily střední školy,“ vyjmenoval Jiří Chvátal ze společnosti GAC. Ukázalo se i to, že maturitní obory předčasně ukončí až třicet procent romských žáků ze sociálně vyloučených lokalit.

Budu kadeřnice, jako je máma Romští chlapci nejčastěji odcházejí na učební obory zedník, číšník, nástrojář, zámečník, automechanik a montér. Dívky si pak vybírají obory číšnice, cukrářka, pekařka, kadeřnice či prodavačka. Většinou si volí učební obory, které vystudovali jejich rodiče, kamarádi nebo jiní příbuzní.

„Právě to, co vidí ve svém nejbližším okolí, je v jejich volbě další školy velmi ovlivňuje,“ dodal další z autorů analýzy Jan Snopek. Střední školy s žáky nepracují Důvodů, proč romské děti odcházejí ze středoškolských studií dřív než jejich ostatní vrstevníci, je několik. Někteří uvádějí, že si zvolili špatný obor, jiní odešli kvůli špatné ekonomické situaci v rodině nebo kvůli velkým absencím, výjimkou ale není ani těhotenství dívek. Kvůli tomuto důvodu pak často odcházejí i chlapci – musí jít pracovat, aby se postarali o rodinu.

Vliv na to, že děti odcházejí ze školy před jejich dokončením, přičítají sociologové také vlivu z jejich nejbližšího okolí a rodiny. „Vysoké procento dětí bude bez kvalifikace a s neukončeným vzděláním zřejmě kopírovat životní osudy svých rodičů,“ myslí si Ivan Gabal.

To jsou důvody ze strany studentů. Velkou roli ale hrají i samotné školy, které často neumí žákům ze sociálně vyloučených lokalit ve studiu pomoci. Střední školy totiž na rozdíl od základních nevyužívají žádné nástroje ke zvýšení šancí těchto dětí na dokončení studia. Chybí asistenti pedagogů či psychologové, střední školy ani nenabízejí doučování.

„Nejsou prakticky vůbec obeznámeny se sociálním zázemím znevýhodněných žáků a nejsou ochotny se s těmito dětmi identifikovat,“ dodal Jan Snopek s tím, že přechod na střední školy je tak pro část žáků velký šok, se kterým se musejí sami bez pomoci vypořádat.

Analýza nyní poputuje na ministerstvo školství, které s ní bude dál pracovat. Ministerstvo ale z výsledků překvapeno není, dokonce je považuje za pozitivní. „Osobně jsem si myslela, že bude větší procento dětí, které předčasně odejdou ze středních škol. Jsme na dobré cestě,“ řekla Lenka Ficová z ministerstva s tím, že je hlavně nutné pracovat se společností, aby byla ochotná přijmout každého i s jeho odlišností.

***

VYLOUČENÉ LOKALITY * Pilotní analýza probíhala na vybraných 14 školách v blízkosti sociálně vyloučených lokalit. Pracovala s údaji 2204 dětí, z čehož 723 bylo romských dětí. * V sociálně vyloučených lokalitách žije až 80 tisíc z 188 tisíc českých Romů. Život tam provází chudoba, nezaměstnanost, vysoká míra zadluženosti a nízká vzdělanost. * Studie Světové banky z roku 2008 tvrdí, že 60 % jejich obyvatel má pouze základní vzdělání. Děti z těchto lokalit častěji než jejich vrstevníci navštěvují zvláštní školy, které jsou určeny pro žáky s lehkým mentálním postižením. Končí v nich 28 % romských dětí. * Podle Světové banky jsou roční finanční náklady ČR vynaložené na sociálně vyloučenou romskou komunitu 6,2 miliardy korun.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!