Superkoncepce má určit priority státu v dopravě, vymezit místo pro jednotlivé druhy dopravy a určovat úkoly pro veřejnou dopravu hrazenou z veřejných zdrojů. Ačkoliv není dokument ještě hotov, ministr dopravy Vít Bárta jednotlivosti postupně zveřejňuje. Chce například zvýšit mýtné, podpořit přesun nákladu ze silnic na železnici a stavět za pomoci soukromého kapitálu.
Na veřejnost se také dostaly informace o zpoždění některých staveb. Řidiči se zřejmě v brzké době nedočkají dalších částí Pražského okruhu, dokončení rychlostní silnice R4 z Prahy na jih Čech nebo dálnice D3 ve středních Čechách. Odloží se zřejmě i stavba rychlodráhy z Prahy na letiště Ruzyně. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury se příští rok meziročně sníží o 36 procent na 61 miliard. Pokud by financování pokračovalo tímto tempem, dočkala by se Česká republika dokončení páteřní dálniční sítě nejdříve za sto let. Ministr proto spoléhá na navýšení rozpočtu od roku 2012 a také na projekty spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP).
Zatím žádný projekt PPP ale k realizaci připraven není, nejčastěji se hovoří o využití soukromých peněz na rozšíření dálnice D1, dostavbu k ní souběžné R35 nebo vybudování dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic. Soukromníci mají zachránit také Pražský okruh. Předpokládá se, že pokud rozhodnutí o využití soukromého kapitálu padne ještě letos, mohlo by se v lepším případě začít stavět v prvním projektu PPP koncem roku 2012.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Brno