Neděle 14. července 2024, svátek má Karolína
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ruská železnice bude téměř létat

Česko

Zatímco automobilový průmysl v Rusku krachuje, letecké společnosti vyhlašují bankrot jedna za druhou, železnice „jede“. A to rychleji a luxusněji. Historické vozy z dob SSSR brzy nahradí nové rychlovlaky Sokol od Siemensu, které by měly urazit cestu z Moskvy do Petrohradu za méně než čtyři hodiny.

MOSKVA/PRAHA Ruská železnice, která se může pochlubit nejdelší železniční sítí na světě, neměla nikdy dobrou pověst. Ještě v devadesátých letech existovala příručka pro cizince, ve které se dozvěděli, co mají dělat, aby cestu z Evropy do Moskvy přes Bělorusko či Ukrajinu ruskými vlaky přečkali bez úhony. Nebo jak se chovat, aby cestování po slavné transsibiřské magistrále vůbec přežili.

Lupiči, zloději, katastrofální technický stav vlaků i kolejí, nevrlý personál a drsné klima činily z využívání vlakových spojů v Rusku zábavu dobrodružnou až riskantní. Zdá se, že období romantiky, kdy v ruských vlacích panovaly zákony „Divokého východu“, končí a železnice se mění k lepšímu.

Železnice na rozdíl od jiných druhů dopravy v Rusku ekonomickou krizí neutrpěla tak fatálně. Cestujících, kteří letos v létě někam po Rusku vyrazili vlakem, je „jen“ o 7 procent méně než vloni. Přesto je počet lidí, kteří využívají ruské železnice, fascinující – během letních měsíců si jízdenku koupilo přes 45 milionů lidí.

Doposud se prezident Ruských železničních drah Vladimir Jakunin chlubil, že pod jeho několikaletým vedením se podařilo zvýšit rychlost ruských vlaků v průměru o tři procenta. Vzhledem k tomu, že před tím na některých úsecích slavné transsibiřské magistrály jezdily soupravy krokem, neznamená to příliš radikální změnu.

Zato vlaky od německého Siemensu, které si ruská železnice objednala, budou jezdit skoro třistakilometrovou rychlostí. Do konce tohoto roku by se první „Sapsan“ (Sokol), jak se vlak nazývá, měl začít prohánět po nejfrekventovanější trati Moskva–Petrohrad. Celkem jich Rusové objednali osm, a přijde je to na 276 milionů eur.

Těm, kdo pravidelně pendlovali mezi dvěma ruskými metropolemi a trávili kvůli tomu ve vlacích celé noci (vlaková souprava vyjížděla z Moskvy večer a ráno byla v cíli), začíná nový život. Budou mít najednou hodiny a hodiny času navíc. Červenobílý „Sapsan“ totiž pojede z Moskvy do Petrohradu 3 hodiny 45 minut.

Přes Sibiř šinkanzenem Revoluční změny ale nebude mít na svědomí jen nákup vlaků od Siemensu. Rusové se snaží vylepšit pověst i transsibiřské magistrály a přilákat na ni nejen milovníky „adrenalinové turistiky“. Už je dokonce možné si zakoupit nový produkt, který vedení železnice odvážně nazvalo „Transsibir za 7 dnů“.

Přesto stále některé části této světoznámé železnice, se svými 9288 kilometry nejdelší na světě, připomínají muzejní exponáty. Jestliže z Vladivostoku do Moskvy jede cestující (má-li štěstí, je-li příznivé počasí a nerozpadnou-li se části vlaku během pouti) nyní šest dnů a nocí, v budoucnu by tato „velká sibiřská cesta“ měla být překonatelná vlakem za dny dva.

Rusové už jednají s Japonci o přestavbě transsibiřské magistrály na supermoderní dráhu, po které se přes Sibiř přeženou neuvěřitelnou rychlostí japonské rychlovlaky. Ruská železnice slaví letos 172. narozeniny a patří mezi tři největší železniční firmy světa – spravuje 85 tisíc kilometrů kolejí, 14 tisíc lokomotiv a 670 tisíc vagonů.

V neposlední řadě je to bezkonkurenčně nejdostupnější doprava v Rusku. Právě kvůli dramatickému zdražení vnitrostátní ruské letecké dopravy přesedlalo na vlaky velké množství lidí. Má-li Moskvan babičku ve Vladivostoku a nechce utrácet tisíce za letenku, když jí jede popřát k narozeninám, zbývá mu pouze vlak. Autem se z metropole do nejvýchodnějšího města Ruska nedostane. Žádná silnice spojující oba konce Ruské federace totiž neexistuje.

***

Sokol

Zázrak z Německa

Rychlovlak koncernu Siemens bude jezdit rychlostí 250 km/h, později až o 80 kilometrů rychleji Jízdenka z Petrohradu do Moskvy má stát kolem 4000 rublů, tedy asi dva tisíce pět set korun

O autorovi| PETRA PROCHÁZKOVÁ, Autorka je spolupracovnicí LN

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!