Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Rusové oslnili Paříž superjetem

Česko

Ruský Suchoj představil na leteckém veletrhu International Paris Air Show nový civilní letoun

LE BOURGET Rusko, které po pádu Sovětského svazu vyklidilo své pozice mezi výrobci civilních letadel, se hodlá vrátit ve velkém stylu.

Hvězdou probíhajícího veletrhu letecké techniky International Paris Air Show na letišti Le Bourget nedaleko Paříže je nové ruské civilní letadlo Suchoj Superjet 100.

První letadla tohoto typu chce Suchoj dodat letos v prosinci ruským aerolinkám Aeroflot. Ty se jimi chystají postupně nahradit na vnitrostátních linkách dosluhující sovětská letadla Iljušin Il 96 a Tupolev 154. Třicet strojů Superjet 100 také plánuje objednat maďarský Malev.

Celkem Suchoj plánuje vyrobit více než 700 modelů Superjet 100. 35 procent z nich hodlá prodat v Severní Americe, 25 procent v Evropě, 10 procent v Latinské Americe a 7 procent v Rusku a v Číně. Zatím má firma 100 závazných objednávek a další chce uzavřít během pařížského veletrhu a srpnového moskevského leteckého veletrhu MAKS.

Superjet 100 patří mezi středně velká letadla. Pojme 78 až 98 pasažérů a má dolet 4 420 kilometrů. Na jeho vývoji se podíleli i evropští a američtí letečtí výrobci.

Katar si objednal 24 airbusů Zatím největší úspěch na pařížském veletrhu si připsal evropský Airbus, když se mu podařilo uzavřít s Qatar Airways objednávku na 24 letadel. Katarský dopravce hodlá za letadla A320 a A321 zaplatit 1,9 miliardy dolarů.

Airbus přitom od ledna do května 2009 prodal 32 letadel a očekává, že letos uzavře celkem 300 nových objednávek. Důraz firma klade také na udržení již uzavřených zakázek.

Stejný názor panuje i u největšího konkurenta Airbusu, americké firmy Boeing. „Jde nám více o udržení objednávek než o prodej dalších letadel. Naší největší prioritou je udržení objednávek na 3 500 letadel, které máme,“ řekl britskému listu Telegraph viceprezident pro marketing Boeingu Randy Tinseth. Šéf divize civilního letectví firmy Boeing Scott Carson při zahájení veletrhu řekl, že existuje pro letectví naděje v obrat k lepšímu nejdříve v roce 2010. „Neexistuje žádná jistota, ale máme pocit, že existují důvody k naději, že by zotavení mohlo začít příští rok. Myslím si, že jsme dosáhli dna,“ míní podle agentury AFP Carson. Těžkou ránu leteckému odvětví podle jeho názoru uštědřila také mexická chřipka.

Pokles objednávek očekávají i další výrobci Boeing si nejvíce slibuje od nového Boeingu 787 Dreamliner, který by měl být uveden do provozu na začátku příštího roku. První Boeingy 787 pravděpodobně vzlétnou v barvách japonského přepravce All Nippon Airways. Hlavními konkurenty Boeingu 787 Dreamliner jsou současné Airbusy 330, 340 a chystaná řada 350.

Výrazný pokles počtu objednávek proti předchozím ročníkům předpokládá také šéf francouzského výrobce letadel Dassault Aviation Charles Edelstenne.

Autor: