DUBLIN Ryanairu se daří i v době recese, kdy obecně klesá zájem cestujících o leteckou přepravu a většina světových aerolinek se potýká se ztrátami. Problémy mají přitom i nízkonákladové aerolinky, což ilustruje nedávný krach SkyEurope.
Čistý zisk největších evropských nízkonákladových aerolinek Ryanair v prvním pololetí vyskočil bez mimořádných položek o 80 procent na 387 milionů eur (10,3 miliardy korun).
Včetně mimořádných položek stoupl firmě čistý zisk na 373,5 milionu eur z loňských srovnatelných 95,3 milionu eur. Loni byla firma nucena zaúčtovat mimořádné náklady 114,3 milionu eur, letos pouze 13,5 milionu eur. Příjmy za šest měsíců do konce září klesly Ryanair o dvě procenta na 1,77 miliardy eur. Firma přepravila 36 milionů cestujících, což je meziroční nárůst o 15 procent.
Ryanairu se podařilo posílit svou pozici na trhu hlavně na úkor velkých leteckých společností jako Air France-KLM, British Airways a Lufthansa. Firmě pomohl k zisku především pokles cen paliva o 42 procent, který vykompenzoval i pokles cen letenek o 17 procent. „Podmínky na trhu v Irsku, Velké Británii a Evropě zůstávají obtížné. Tyto výsledky jsou silně zkresleny poklesem cen paliva,“ komentoval výsledky šéf aerolinek Michael O’Leary.
Ryanair však ve svém prohlášení dodal, že očekává v druhé polovině fiskálního roku, tedy od října do března, další pokles cen letenek, který by měl být vyšší, než v prvním pololetí.
V posledních dvou čtvrtletích letošního fiskálního roku se mají ceny snížit až o 20 procent. Obě čtvrtletí tak budou pro firmu ztrátová. Podle analytiků bude toto čtvrtletí pro Ryanair v jeho fiskálním roce kritické, protože v tomto období získává 80 procent svého celoročního zisku.
Ryanair za celý rok očekává čistý zisk v rozmezí 200 milionů až 300 milionů eur, přesněji na dolním konci tohoto rozmezí.
I přes očekávaný zisk zvažuje Ryanair, že by mohl přehodnotit svou dlouhodobou strategii rychlého růstu. Podle BBC vše závisí na tom, zda se aerolinkám podaří dohodnout s Boeingem na lepších podmínkách nákupu 200 letadel s dodáním v letech 2013 - 2016. Ve svém prohlášení však Ryanair oznámil, že jednání s americkým výrobcem příliš nepokročila.
„Vidíme, že nemá smysl pokračovat v rychlém růstu v prostředí propadajících se výnosů, kde náš hlavní partner mezi výrobci letadel není ochoten hrát svou roli v našem programu snižování nákladů. Pokud nemůžeme utrácet naše peníze tak, že koupíme levná letadla, dáme je akcionářům,“ řekl O'Leary. Firma dokonce potvrdila, že by mohla ukončit své tradiční spojenectví s americkým výrobcem. V současnosti zvažuje o zrušení nebo posunutí objednávky 15 z celkem 48 letadel, které by měla společnost získat v příštím roce.