Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

S báječnými šílenci v Avignonu

Česko

Brněnská Husa na provázku se opět vydala na cesty. Vyrazila do belgického Bruselu a Namuru, kde vystoupí se dvěma zdivadelněnými texty Václava Havla - Prasetem a Pižďuchy. Režisér a umělecký šéf divadla Vladimír Morávek, který se před pár dny vrátil z festivalu v Avignonu, už zase musel balit kufry.

* LN V Avignonu jste hráli ve festivalovém off programu, nebo jak to vlastně bylo?

V podstatě tam existuje ještě něco jako vzdorofestival, i když to asi není úplně přesné. Na tuhle akci jsme se dostali jako součást mezinárodního projektu MIR caravan 2010, kterého se účastní asi deset souborů z Francie, Belgie, Německa, Itálie, Polska. Hraje se na různých místech po vytyčené ose. Jedním z takových zastávek je například Namur v Belgii, kam teď jedeme. V Avignonu se prostě postavilo deset stanů a my jsme v jednom hráli.

* LN Jak dlouho jste tam byli?

Celkem čtrnáct dní, během kterých jsme odehráli čtyřiadvacet představení. Čili dvakrát denně -dopoledne Pižďuchy a večer Prase.

* LN To ale muselo být poměrně dost náročné. Jak jste to snášeli?

Já jsem v tomhle magor, takže jsem si to nepřipouštěl, ale trochu nám to zabrat dalo. Ale v polovině pobytu se lidé vyměnili, takže to celou dobu netáhla jen jedna parta. A pak také v té době byla skutečně příšerná vedra.

* LN Takže jste přijeli vysušení a zničení?

Ne, mě Avignon i festival maximálně nadchly a řekl bych, že se mnou byl nadšený i dost velký kus naší výpravy. Atmosféra našeho ležení byla skvělá, ráno jsme se s ostatními soubory vždycky sešli, ve stanu nás bylo asi sto. Pak jsme dlouze společně snídali a v dobré náladě se domlouvali, kdo půjde první hrát.

* LN Navázali jste nějaké kontakty, které byste mohli v budoucnu využít pro další export divadla do zahraničí?

My už připravuje další ročník festivalu Divadelní svět, takže za námi přijela i paní ředitelka. Zájem o nás byl, ale abychom si zase nějak nefoukali - mnozí si mysleli, že nějak tajemně souvisíme s Václavem Havlem. Takže jsme dostali pozvání na všelijaké akce, ale nejspíš všichni předpokládají, že nepřijedeme my, ale pan prezident. My sice říkáme, že se to nestane, ale oni si to nedají vzít. V každém případě se má příští rok ve Francii konat havlovský seminář a tam jsme dostali pozvání, měl bych tam s francouzskými studenty herectví nastudovat nějakou Havlovu hru.

* LN Vzhledem k tomu, že se českému divadlu až tak často nedaří proniknout do ciziny, tak můžete být spokojeni, nebo ne?

Je to bezvadné, ale ne pokaždé to člověk může brát úplně vážně. Často tyto přátelské rozpravy a plány končí mejdanem, kde někdo hrozně opilý v jednu v noci říká našemu Jirkovi Knihovi, že je skvělý herec. Ta parta, v které jsme se octli, to jsou všichni báječní šílenci. Lidé, kteří dělají divadlo s hravostí, z přesvědčení, volně a radostně, něco jako u nás kluci Formanové, které oni samozřejmě znají. To je všechno stejná krevní skupina. Takže i proto bych je rád přivítal u nás.

* LN Vy sám jste byl v Avignonu poprvé?

Ano a byl jsem fascinovaný a všem to doporučuju. Během festivalu je tam neskutečná atmosféra. Město je úplně zahlcené divadlem a dovolí, aby se úplně zničil veškerý provoz. Je celé oblepené plakáty a trpělivě snáší, že se tam divadelníci rozhodli dělat, co se jim zamane. Ta velkorysost města k divadlu je obdivuhodná a tak bych si představoval, že by to mohlo být i u nás v Brně, ale neumím si představit, že by to prošlo.

* LN Viděl jste i kontroverzně přijatou úvodní inscenaci Christopha Marthalera na čestném dvoře Papežského paláce. Opravdu byla částečně vypískaná?

Nejdřív jsem si myslel, že diváci odcházeli a pískali jen na představení, na kterém jsem byl já, ale prý se to dělo pravidelně. Jsem si ale naprosto jistý, že ta inscenace je absolutně skvělá v kategorii moderního divadla. Je ale také pravda, že část avignonského publika chodí na festivalové produkce s představou letního plenérového divadla, podobného, jako jsou u nás třeba Shakespearovské slavnosti. Tak si představte, že by se na nich najednou třeba urval Pitínský a udělal tam něco hodně divokého, asi by se taky netrefil do vkusu pohodlných diváků.

* LN V tisku se psalo o konfliktu modernistů a tradicionalistů, který se vine celou historií Avignonu. I o tom, že současným ředitelům končí funkční období a že tohle je jen pro pár snobů.

Tak to jsou pěkně nespravedliví, protože to bylo výborné. Jestli Marthalera někdo někomu omlacuje o hlavu, je to černý nevděk. Bylo to náročné, ale jedinečně promyšlené. Když z představení odešla první skupinka diváků, myslel jsem si, že to jsou skvěle secvičení statisti. Až při odchodu dalšího houfu mně došlo, že tolik lidí by asi nezaplatili.

* LN Viděl jste i jiná představení?

Už ne, nebyl čas ani peníze. Ovšem v rámci našeho programu jsem viděl asi sedm představení a byla také báječná.

* LN Zarazilo vás něco, pokud jde o podmínky ostatních na festivalu?

Asi bych to neměl říkat, ale znovu jsem si uvědomil, že i při tom všem svobodném komediantství pořád ještě požíváme jakýchsi výhod, které druzí nemají. Prostě jsme byli na služební cestě a dostávali jsme diety. Což bylo úžasné, ale zároveň jsme viděli, že se tím lišíme. Protože naši kolegové si na všechno museli pěkně vydělat. Možná že naše svoboda je pořád v něčem menší, ale třeba si také vymýšlím a vidím to zkresleně, protože jejich divadelní systém je prostě jiný.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...