10. května 2006 10:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

S „déčkem“ se má začít do tří let

PRAHA Zcela novou trasu pražského metra chce v nejbližších letech začít stavět město na jihu metropole. „Déčko“, které spojí v první fázi Náměstí Míru (popřípadě Hlavní nádraží) s Písnicí, se může začít stavět už za dva tři roky.

Pro desítky tisíc lidí žijících na Lhotce, v Krči a Libuši ve čtvrté městské části to bude znamenat splněný sen o rychlém a pohodlném cestování.

„Z dopravního hlediska je prioritou úsek na Pankrác a Nové Dvory. Tam zatím lidé poznali jen nevyhovující kloubové autobusy. Metro na Praze 4 bude znamenat zcela jinou kvalitu života,“ řekl předseda dopravního výboru hlavního města František Laudát. Komunikace zahuštěné městskými autobusy znamenají i ekologickou zátěž prostředí. Na trase „déčka“ leží i exponovaná krčská nemocnice.

Stejně netrpělivě ale čeká Praha 6 na prodloužení metra A, které spojí Dejvice (a následně i motolskou nemocnici) s ruzyňským letištěm. Zatím nepadlo definitivní rozhodnutí, zda se trasa D a prodloužení A budou stavět současně, nebo některá dostane přednost.

„Považuji za zcela nereálné, že by se mohly dvě trasy metra z finančních důvodů stavět současně. Ale třeba se stane zázrak,“ míní Laudát. Současně předpokládá, že trasa D bude na dalších dvacet až třicet let poslední. A že se nenaplní sny o okružní trase E. Reálnější jsou plány na protažení nové trasy D ve směru z Hlavního nádraží přes Karlín na Žižkov.

Zcela jiného názoru je pražský radní Radovan Šteiner, který má dopravu na starosti. „Projekty trasy Dna Nové Dvory a prodloužení trasy A z Dejvické směrem do Motola a Ruzyně jsou paralelní. Oba úseky se mohou začít stavět současně poté, co bude dokončen úsek trasy C z Ládví do Letňan,“ říká radní Šteiner.

Podle Šteinerových slov si oba projekty navzájem nekonkurují. „Prodloužení trasy A zajistí především obslužnost motolské nemocnice a pražského mezinárodního letiště, takže by tento projekt měl být financován hlavně ze státních zdrojů,“ říká radní.
Naproti tomu lze o trase D hovořit jako o projektu jasně rozvojovém. „Ty lze financovat z peněz Evropské unie určených pro rozvojové projekty,“ dodal Šteiner s tím, že na obou projektech se bude podílet i Praha.

Aktuálně zaznamená pražské metro menší rozšíření už letos 26. května otevřením nové stanice Depo Hostivař na trase A. Od 29. května u ní začne fungovat nový autobusový terminál, což odlehčí stanici Skalka se stanovišti městských i příměstských autobusů.

Martina Klapalová, Jakub Mračno, Lidové noviny

Opepřete si vztah lehce hříšnými kartami, stačí si je stáhnout
Opepřete si vztah lehce hříšnými kartami, stačí si je stáhnout

Valentýn je za dveřmi. Připravili jsme pro vás proto karty ke stažení, se kterými si můžete užít nejen na svátek zamilovaných. Stačí vytisknout, nastříhat a obdarovat partnera i sebe.

Najdete na Lidovky.cz