Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

S Miss dorazila do ČT komerce

Česko

Slavnostní večer, který Česká televize natočila s jedním z největších developerů, měl hlavně pomoci charitě. Ovšem propagoval i soukromé firmy. PRAHA Promenáda dívek v plavkách. Jako moderátoři duo herců známých hlavně ze seriálů soukromých stanic a jen čtoucích průvodní slovo z papíru. Propagace soukromých firem. Sobotní přímý přenos finále soutěže Miss ČR se ve veřejnoprávní České televizi nelišil od zpracování v komerčních kanálech. Sám režisér a scenárista přenosu Jiří Adamec, dnes ředitel Miss ČR, byl dlouholetým tvůrcem zábavních estrád televize Nova.

ČT míní, že takový pořad do veřejnoprávní televize patří. „Miss ČR není na obrazovkách České televize poprvé, jen se sem po určité době vrátila,“ připomněl mluvčí Ladislav Šticha. ČT v minulosti argumentovala i bohulibým záměrem akce. Majitel soutěže a spoluvýrobce přenosu, developerská firma Central Group, totiž uvádí, že výtěžek dá na tři charitativní projekty pro děti či znevýhodněné.

„To, že je to zároveň charitativní akce, je nepochybně - co si budeme povídat - šikovný marketingový tah od nového majitele, ale budiž,“ říká Jiří Baumruk, předseda Rady ČT, která televizi kontroluje. V sobotu třeba zaznělo, která pojišťovna pokrývala případná rizika, jakými aerolinkami dívky letěly a hlavně kdo soutěž pořádá. Logo Central Group bylo vidět vždy, když režie zabrala konferenciéry: viselo na moderátorském pultíku. A v přenosu se diváci dozvěděli taky to, že její majitel Dušan Kunovský se zúčastní Rallye Dakar.

ČT má podle svého kodexu podporovat charitu, ale také vyvarovat se skryté reklamy a nedopustit, aby vystoupení účinkujících určovalo „jejich komerční působení“. Podle Baumruka o nepovolenou propagaci nešlo. „Skrytá reklama znamená poskytnout reklamu, která není nikde zachycená jako reklama a je za úplatu,“ připomněl. A ČT se hájí: „Na pořad byla uzavřena sponzorská smlouva. Sponzorské vzkazy byly uváděny před pořadem i v pořadu s označením sponzora.“ To je podle Baumruka běžné třeba i u přenosů z kulturních cen. „Televize veřejné služby ze zákona má vysílat i zábavní pořady. Nic mě tam neuráželo. A pan Adamec je na rozdíl od jiných velký profík,“ doplnil Baumruk. Živý přenos Adamec přerušil dokumentem o pobytu dívek v Dubaji. Aby získal organizační přestávku pro svůj tým, napsal server iDnes.cz. Ten byl s deníkem MF Dnes mediálním partnerem soutěže vlastněné Central Group. Televize uvádí, že dokument vřadila, aby šlo co nejdéle hlasovat „a tím přispět na charitativní účely“. ČT a Central Group nakonec přitáhly méně diváků, než jich soutěž mívala na komerční Nově, finále vidělo 1,1 milionu lidí. Komedie Bobule na Nově jich měla dvakrát tolik.

Autor: