Veřejnoprávní Česká televize od prvního září mění grafickou podobu všech čtyř svých kanálů
Dneškem začíná Česká televize připravovat své diváky na velkou změnu. Upoutávky v jejím vysílání naznačují, jak se od září změní grafika všech čtyř programů veřejné služby.
Nové znělky a předěly mezi pořady zdůrazní charakter analogové jedničky a dvojky i digitálních ČT 24 a ČT 4 Sport. Zároveň se kanály ČT společnými grafickými prvky odliší od všech ostatních televizí. Vše vychází z návrhu nové, jednodušší značky, kterou si ČT vybrala loni v létě. Do éry digitálního vysílání chce vstoupit s moderním systémem vizuální komunikace.
Technologická nutnost „Český mediální trh čekají radikální změny, počet tematických kanálů poroste. Česká televize se připravuje a chce si zajistit co nejsilnější pozici na trhu digitálního vysílání,“ říká Pavla Hromková, vedoucí oddělení Vizuální prezentace ČT.
O změně loga mluví jako o technologické nutnosti. Klasickou značku - obrazovku stylizovanou z písmen Č a T - má televize jen mírně obměněnou od svých začátků, půl století, a dnes už nevyhovuje. Stále častěji se totiž užívá mimo obrazovku, čím dál víc bude pronikat na internet i displeje mobilních telefonů. A tam Česká televize potřebuje logo jednodušší, funkčnější.
Mezinárodní odborná porota loni na jaře rozhodla, že nový styl vzejde z návrhu designéra Štěpána Malovce. Jím navržené logo ČT je jednoduché: obě bezpatková písmena se zčásti překrývají, T je jakoby zasazeno v Č, přičemž vodorovná část T tvoří háček nad Č.
Samo nové logo, jímž v budoucnu osadí i své budovy, vozidla a označí jím i vizitky či firemní dokumenty, ČT však zatím neukáže. „Klasické logo budeme používat ještě dál, s novým budeme počítat v době, kdy vstoupí digitalizace do závěrečné fáze,“ řekl Rádiu Impuls generální ředitel ČT Jiří Janeček.
Paradoxně ale už v září s novou grafikou představí ČT značky programů, které z ústředního loga vycházejí. Na obrazovce to má vypadat tak, že nové logo stanice v horním rohu obrazovky se v určitém intervalu na chvilku otočí ve starou značku ČT a zase zpět.
Designér a pedagog VŠUP Alan Záruba, který v ČT dohlíží na zavádění nové grafiky do výrobní praxe, vysvětluje, že televize se rozhodla značky zavádět postupně, ne najednou. Nejprve tedy přeznačí kanály, a až si lidé na nová loga zvyknou na obrazovce, začne ČT užívat nové logo i mimo vysílání. Svléknout železnou košili A s čím se diváci od září setkají? ČT 1 se bude graficky profilovat jako kanál pro celou rodinu. Různorodost, pestrost a zároveň klid by měly navozovat znělky, v nichž se do číslice 1 skládají na bílém pozadí věci a lidé v různých pozicích.
Grafika „dvojky“ je hlubší, lyričtější. Využívá filmové nálady, netradiční barevnosti i způsobu střihu. Zaměření na menšinového diváka, originalitu a hledání alternativ symbolizuje slogan „Jiný prostor“.
Zjednodušení grafiky ve srovnání se současnou podobou nejvíc prospělo zpravodajské ČT 24. Obdélníček nad číslicí, výchozí pro nový styl všech programů ČT, se na „čtyřiadvacítce“ dělí do 24 dílků coby hodin na časové ose dne; tento motiv se rozvíjí do řady variant. Důvěryhodnost a serióznost má značit červeno-černá kombinace a modro-bílá jako protiklad, který souvislý sled pořadů rytmizuje. Hlavním motivem ČT 4 Sport je stylizovaný stadion, dalšími pak čtyři živly, barevně odlišené -oheň, voda, země, vzduch. Kanál podbarvuje tlumeně zelená, v logu se kombinují ostře zelená s bílou. Nové budou i znělky některých pořadů, třeba Událostí. Další, včetně Otázek Václava Moravce, mají následovat od listopadu.
Od diváků vedení ČT očekává spíše kladné reakce, na základě průzkumů z letošního července v jednom velkém a jednom malém městě - v Praze a v Uherském Hradišti. „Testy focus group ukázaly, že i konzervativní divák vítá změnu převážně jako pozitivní,“ shrnuje výsledky Pavla Hromková.
Proti zavádění nového loga protestovali před časem televizní odboráři, míní, že by se místo toho mělo investovat do programu a techniky.
Televize nesmí podceňovat ani formu, podotýká režisér Uroš Trefalt, který kreativní tým ČT vedl: „Divák po zapnutí televize nejprve vnímá vizuálně (pozná kanál, barevnost, atmosféru), a až potom se dostane do obsahu.“ Je tedy těžké dobře vnímat obsah, když tomu brání špatná forma, dodává Trefalt.
Současná grafika ČT komunikuje špatně, míní autor nových značek Štěpán Malovec: „Zvyk je železná košile. Ale když zreziví, je spíš na obtíž než k užitku. Je čas jít dál.“ Alan Záruba si z odborného hlediska pochvaluje hlavně sjednocení typografie na všech kanálech.
Co by měla grafika říct divákům? „Že Česká televize je sebevědomá, moderní, kvalitní televize s tradicí a perspektivou do 21. století,“ přeje si šéf týmu Uroš Trefalt.
O autorovi| Ondřej Aust redaktor LN