Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Seďte aspoň tři minuty v klidu!

Česko

Filmař Warhol - Galerie Rudolfinum přináší unikátní snímky jako Polibek, Spánek nebo Empire

Jedinečnou kolekci experimentálních černobílých snímků Andyho Warhola z let 1963-1973 představuje výstava v pražské Galerii Rudolfinum, která se dnes otevírá.

PRAHA Pořadatelem unikátní výstavy experimentálních filmů Andyho Warhola je Museum of Modern Art v New Yorku a kolekce se dostává k veřejnosti v digitální podobě. Jde o velkoplošné projekce ve formě závěsných obrazů.

Warhol s filmovou kamerou experimentoval již od roku 1963 a pokusy s mechanickým záznamem obrazu hrají v jeho tvorbě klíčovou roli. Warhol kamerou zachycoval objekty svého voyeurismu a v jeho filmových dílech je určující fascinace záznamem času. S natáčením začal v roce 1963 jako poměrně slavný umělec, kdy už měl za sebou své slavné obrazy typu plechovka Cambellovy instantní polévky či Marilyn Monroeové. Pořídil si 16mm kameru a následujících pět let se věnoval natáčení filmů. Zrežíroval více než sto krátkých a dlouhometrážních snímků, sérii němých filmů (1963-1964), řada z nich, jako Sleep (Spánek), Empire, Eat (Jídlo), Kiss (Polibek), či Blow Job, je nyní k vidění v Rudolfinu.

Warhol natočil i zvukové filmy. Především ale experimentoval s filmovým portrétem a vytvořil asi pět set černobílých němých filmů nazvaných Screen Tests (Kamerové zkoušky), jejich část rovněž expozice představuje. V roce 1968, kdy byl na Warhola spáchán atentát, se umělec přestal režií zabývat, ale nadále se věnoval produkci filmů Paula Morrisseyho. Na počátku 70. let stáhl Warhol své filmy z distribuce a pořídil si videokameru, s níž natočil Factory Diaries (Deníky z Továrny) a další práce pro video a televizi. Před svou smrtí v roce 1987 rozhodl, že jeho filmová pozůstalost má být uchována v Muzeu moderního umění v New Yorku (MoMA). Jeho poslední vůli naplnila v roce 1997 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts darem všech čtyř tisíc kotoučů původních snímků a tiskovin. Velkorysá podpora Nadace umožnila MoMA uchovat a znovu uvést do oběhu filmy, skryté divákům téměř po celá dvě desetiletí.

Nejodvážnější z celého Warholova filmového díla jsou černobílé němé snímky. Jejich radikálnost spočívá ve výběru námětů, psychologické naléhavosti i kráse formy, snímané s ostrými konturami světla a stínu. Výstava představuje snímky z let 1963-1966. Jsou přepsané z 16mm filmu na DVD a promítají se na plátně nebo na monitorech v galerii. Díky tomu lze ocenit původní autorův záměr i jeho přístup k manipulaci filmového obrazu, který provokuje diváka i model.

Warholovy „superhvězdy“ Další část výstavy tvoří výběr z již zmiňovaných Screen Tests. Ty celkem obsahují asi pět set filmů, které Warhol natočil ve svém ateliéru, ve slavné Factory na 47. ulici. Figurují v nich modelky, herci, spisovatelé, dealeři drog, přátelé a další lidé, kteří bažili po slávě. Warholovy „superhvězdy“ se objevovaly ve více filmech, zejména jeho „nejkrásnější ženy“ jako Baby Jane Holzerová, Edie Sedgwicková a Ivy Nicholsonová. Účinkující byli požádání, aby se posadili proti kameře a vydrželi sedět nehnutě aspoň tři minuty. Zdánlivě jednoduché, ale vydatné osvětlení bylo namířeno na tvář modelu a často nápadně vyčesané vlasy. Důležitou roli v těchto portrétech hraje sám model, který reaguje podle svého -s přirozeností nebo nervozitou, posmutněle nebo nadšeně.

Výstava v Rudolfinu potrvá do 5 dubna a její součástí je i doprovodný program od 10. února, který zahrne přednášky, promítání, hudební produkce.

***

Ikona popartu za kamerou

Screen Test: Salvador Dali (1966) Série Kamerových zkoušek, ve které Warhol v několikaminutových filmech zachytil obličeje svých přátel.

Kiss / Polibek (1963) Detailní záběry francouzského polibku různých párů, každá sekvence zabírá jeden kotouč filmu.

Blow Job (1964) Hledáček kamery je zaostřen na tvář mladého muže a sexuální aktivita, jakou naznačuje název, se odehrává mimo obraz a je ponechána na imaginaci diváka.

Empire (1964) Výňatek z osmihodinového filmu, který tvoří jediný záběr Empire State Building, natočen v noci na 2. června 1964 z 41. patra budovy vydavatelství Time-Life.

Sleep / Spánek (1963) Šestihodinový film ukazuje básníka Johna Giorna v různých pozicích při spánku.

Henry Geldzahler (1964) Americký kurátor a propagátor Warhola pokuřuje mohutný doutník. Zpomalená rychlost už tak minimálního děje nechává vyniknout jemným nuancím lidské tváře.

Autor: