Mohly by podle něj vést až k tomu, že by v Evropě zůstaly jen dvě nezávislé automobilky. Pro list Financial Times (FT) Reithofer vyjádřil své obavy z toho, že by státní podpora mohla podpírat špatně fungující společnosti a že by mohla vést k nesmyslným výsledkům v oboru.
Vlády celé řady evropských zemí již přijaly pomocné balíčky na pomoc automobilovému průmyslu, kterého se silně dotkla hospodářská krize, a který se tak nyní potýká s největšími propady prodejů za několik posledních desítek let.
„Jestli se bude takhle pokračovat dál, tak vyvstane nebezpečí, že budeme mít pouze jednu nebo dvě nezávislé továrny a zbytek budou státní nebo polostátní společnosti,“ řekl Reithofer s tím, že BMW bude jednou z těch dvou.
„Chápu, když se jedná o pomoc bankám, protože ty jsou centrálními elementy ekonomiky. Ale u ostatního se ptám, kde to začne a kde skončí,“ dodal Reithofer.
Jeho vyjádření tak zdůrazňuje znepokojení BMW a Mercedesu, dvou největších výrobců luxusních automobilů, že vlády pomáhají producentům aut pro masový trh namísto řešení základních příčin krize.
Šéf Daimleru, který vlastní Mercedes, Dieter Zetsche pro FT uvedl, že státní pomoc lze akceptovat jen tehdy, pokud se bude jednat o jakousi „překlenovací půjčku“ pro jinak zdravou společnost.
Obě automobilky zatím nepostihla krize tak dramaticky jako některé jiné společnosti. Přesto tento týden vedení BMW zveřejnilo, že kvůli slabým prodejům a nedostatku zakázek propustí přes tisíc zaměstnanců. Zváží také rozšíření zkrácené pracovní doby.