130 let

Šéf Toyoty vyšel vstříc USA

Česko

Manažeři automobilky podstoupili kvůli závadám křížový výslech americkými zákonodárci

WASHINGTON Pro šéfa největší světové automobilky Toyota Akia Tojodu byl včerejšek jedním z nejhorších dnů jeho života.

Před kontrolním výborem americké Sněmovny reprezentantů vysvětloval, proč tolik modelů jeho automobilky musí do servisu kvůli závadám. Tojoda těsně před včerejším slyšením agentuře Reuters řekl, že je připraven plně spolupracovat s americkou vládou. Zároveň zdůraznil, že bezpečnost je nejvyšší prioritou nejen pro něj, ale i pro jeho firmu.

Američtí zákonodárci dostáli svému slibu a podrobili Tojodu tvrdému křížovému výslechu. Japonský manažer byl při slyšení konfrontován i se svědectvími o obětech nehod, které má automobilka údajně na svědomí. Náhlé zrychlování některých toyot si ve Spojených státech údajně vyžádalo přes 30 životů.

Toyota je v USA kritizována, že se svoláváním automobilů s vadou začala příliš pozdě a že při něm postupuje příliš pomalu. Samotný šéf automobilky již v úterý zopakoval svou omluvu za nehody způsobené vadami ve vozech.

Rychlý růst společnosti, která je nyní světovou jedničkou, podle něj oslabil její vnitřní kontrolní mechanismy. „Jak dobře víte, jsem vnuk zakladatele a na každém automobilu je moje jméno,“ řekl Tojoda. „To je můj osobní závazek. Toyota bude pracovat usilovně a bez přestání, aby obnovila důvěru našich zákazníků,“ kál se ve velkém šéf Toyoty. Firma také zřejmě napříště o svolávání vozů k opravě nebude rozhodovat ve svém ústředí v Japonsku, ale v regionálních pobočkách. Stejně jako včera Tojoda i Jim Lentz se ve svém úterním slyšení omluvil za chyby, kterých se automobilka dopustila. Zároveň však přiznal, že přes všechna dodatečná opatření společnost stále nemůže vyloučit opakování incidentů s plynovými pedály.

Podle japonských analytiků se Lentzovi jeho vystoupením nepodařilo rozptýlit obavy spotřebitelů. „Američané nebudou kupovat nejistotu,“ řekl Ryoichi Saito, analytik společnosti Mizuho Investors Securities Co. Ltd.

Automobilka i její prezident jsou i ve své zemi pod intenzivním tlakem. Japonští politici i veřejnost se obávají, že silná a dlouhodobá kritika Toyoty v USA by mohla vyvolat odpor proti veškerému japonskému zboží.

Japonský deník Asahi ve svém editorialu napsal: „Vystoupení Tojody určuje nejen osud Toyoty, ale může ovlivnit všechny japonské společnosti a důvěru spotřebitelů v jejich produkty.“ Šéf automobilky Toyota nesl podle deníku na svých ramenou velké břímě.

Ministr dopravy Seiji Maehara, který patří ke kritikům otálení Toyoty při stahování automobilů do servisů, připomněl automobilce její odpovědnost za globální tvář Japonska. „Toyota není jen japonská, ale i americká firma a její subdodavatelé jsou velmi lokalizovaní,“ řekl Meahara před úterním jednáním vlády. „V tomto ohledu by si měla být Toyota plně vědoma své odpovědnosti jako americké společnosti a součásti americké ekonomiky a postavit se (kongresovým) slyšením vážně a upřímně,“ dodal.

Ztráta důvěry by mohla ohrozit japonský vývoz, který v současnosti začíná jevit známky oživení. Podle údajů ministerstva financí vzrostl v lednu vývoz o téměř 41 procent v porovnání s loňským rokem. Vývoz do Asie stoupl o 68,1 procenta a do USA o 24 procent. Škody na vývozu automobilů a automobilových dílů, které loni představovaly přibližně 15 procent celkového vývozu, by nejen smazaly zisky z oživení, ale vedly by i k poklesu japonské ekonomiky.

Hypotetické snížení produkce automobilů v Japonsku o tři procenta by znamenalo pokles o 0,12 procentního bodu čili o 600 miliard jenů z nominálního HDP.

Propad by přitom mohl vést ke ztrátě téměř 50 tisíc pracovních míst a mohl by mít vážný dopad i na další odvětví, jako je výroba elektroniky nebo služby.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás