To jsou lidé, na kterých z velké části závisí úspěch firem v tvrdé konkurenci.
Jenže najít dobrého „obchoďáka“ není vůbec snadné. „Obchodní zástupci patří k nejhledanějším pozicím a firmy mají obtíže je obsadit,“ potvrzuje Jiří Halbrštát z personální firmy Manpower.
I zástupci jiných firem potvrzují, že získat dobré obchodní zástupce je složité. „Ti, kteří jsou dobří, mají někde svou jistou pozici, kterou si drží,“ vysvětluje Pavel Homolka ze společnosti Lasershop. Navíc mívají uchazeči o tuto pozici často velmi nadsazené platové požadavky. „Problém je i v tom, že buď nechtějí moc pracovat, nebo požadují přehnané platové ohodnocení,“ dodává vedoucí obchodu firmy Triola Tomáš Kulhavý.
Ve většině případů je příjem obchodních zástupců z velké části závislý na tom, kolik zboží se jim podaří prodat. Jenže dobré prodeje zdaleka nejsou již v současné hospodářské situaci samozřejmostí. „Na těchto pozicích je velká fluktuace, firmy musí neustále pozice doplňovat. Ačkoli se tím dřív totiž uživil každý, dneska už to vůbec neplatí,“ dodává Halbrštát.
Navíc na takovou práci musí mít člověk i povahu. „Hroší kůže, komunikativní a sebevědomé vystupování,“ shodují se personalisté na základních vlastnostech obchodních zástupců.