Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

„Sešrotovaná“ auta plní evropské garáže

Česko

BERLÍN Díky zavedení šrotovného v Německu se údajně rozjel nový výnosný byznys. Auta, která měla končit podle pravidel poskytnutí podpory k nákupu nového vozu na vrakovišti, ve skutečnosti dále jezdí nebo jsou minimálně zdrojem náhradních dílů, a to především ve východní Evropě nebo v Africe.

Podle svazu německých kriminalistů (BDK), na něž se odvolává deník Bild, bylo do ciziny nelegálně prodáno až padesát tisíc německých „vraků“.

V uplynulých měsících šrotovné podle odhadů BDK podvodníkům „přihrálo“ řádově tisícovky aut. Zhruba pět až deset procent automobilů, které měly být sešrotovány, bylo vyvezeno do východní Evropy či Afriky, řekl místopředseda svazu kriminalistů Wilfried Albishausen deníku Bild a televizní stanici ARD. „Tím spadlo organizovanému zločinu do rukou zhruba 125 milionů eur (kolem 3,25 miliardy Kč),“ odhaduje Albishausen.

Spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu vývozu (Bafa), jenž žádosti o šrotovné přijímá, odhady BDK odmítá. Prostřednictvím své mluvčí sice připustil, že se případy podvodů vyskytly, ale týkaly se údajně méně než stovky vozů.

Bafa dosud registruje přes 1,7 milionu žádostí o prémii ve výši 2500 eur, přiznána zatím byla zhruba půl milionu žadatelů. Stát bonus vyplácí lidem, kteří si kupují nové auto a zároveň nechají sešrotovat nejméně devět let starý vůz. Německá vláda na šrotovné vyčlenila pět miliard eur.

Místopředseda svazu kriminalistů Albishausen úřadům vytýká nedostatečnou kontrolu čerpání šrotovného. Podle něj také není jasné, jak je zákonem ošetřena situace, kdy je automobil, na nějž se vztahuje vyplacení šrotovného, prodán do ciziny. Podle experta je sice ve hře nepochybně padělání dokumentů i krácení daní, pro pachatele je však riziko potrestání velmi malé. „To našim organizovaným zločincům dodává odvahy, aby se na tomto trhu uchytili,“ upozorňuje Albishausen. „Požaduji rychlé vyšetření“

Německý ministr financí Peer Steinbrück nyní požaduje rychlé vyšetření doutnajícího skandálu a v případech, kdy se prokáže podvod, žádá vrácení prémie státu. „Tomu se musí přijít na kloub. Nikdy nemůžete určité zneužití zcela vyloučit,“ řekl dnes Steinbrück, jenž je místopředsedou sociálnědemokratické strany (SPD). Ta se přitom hlásí k autorství samotného konceptu šrotovného.

Od jeho zavedení koncem ledna se v Německu dosud prodalo o 26,6 procenta více nových aut než v první polovině minulého roku. V červnu dokonce meziročně vzrostly registrace nových aut o čtyřicet procent. Překonána byla dokonce i prodejní čísla z dosud rekordního roku 1999. Německá „ekologická prémie“ se stala vzorem pro zavedení obdobných stimulačních opatření v mnoha dalších evropských zemích i v USA. Celkem se tak prodá v Německu letos zřejmě až 4 miliony nových vozů, oproti třem milionům v roce 2008.

Otázka je, co se stane v momentě, kdy se pětimiliardový státní fond na šrotovné vyčerpá, stejně jako zda se Němcům podaří vyšetřit údajné podvody. Podle deníku Bild to jistě budou pečlivě sledovat i britská a americká vláda, které programy rozjely také.

Autor: