Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šetří se, nefungují ani slevy

Maloobchodní tržby zažívají další výrazný propad, který zklamal i už tak nízká očekávání

PRAHA Ani neustálé snižování cen už nestačí k tomu, aby přimělo tuzemské spotřebitele k vyšším útratám v obchodech. Výrazné slevy už se lidem okoukaly a domácnosti v atmosféře rostoucí nezaměstnanosti raději šetří.

Přes úpornou snahu obchodníků se tak nedaří zvrátit klesající poptávku po zboží. Sezonně neočištěné tržby v maloobchodu se během května meziročně snížily o 7,5 procenta, což je druhý nejhorší výsledek za posledních osm let hned po letošním útoru.

„Výsledek bohužel zaostal i za těmi nejpesimističtějšími odhady. Pokles tržeb táhly nízké prodeje v motoristickém segmentu, avšak slabší výsledek než v -dubnu zaznamenaly i všechny ostatní sektory. Je zřejmé, že na spotřebitele těžce doléhá nejistota spojená s jejich budoucí příjmovou situací,“ komentoval to Patrik Rožumberský, ekonom UniCredit Bank.

Osvědčené triky netáhnou Lékem na problémy s poptávkou se měly stát především masivní slevy. Ty jsou však v Česku již řadu měsíců poskytovány téměř na všechny druhy zboží, lidé jimi začínají být přesyceni a kýžený efekt se nedostavuje.

„Plošných univerzálních slev je opravdu hodně a to pak není příliš účinné. Jen tak bez rozmyslu střílet slevy od boku určitě není správná cesta,“ myslí si Josef Kroupa, výkonný ředitel České marketingové společnosti.

Cena navíc přestává být hlavním faktorem, který o případném nákupu rozhoduje. „Lidé nákupy odkládají z opatrnosti a nejde o to, jestli na ně dostanou nějakou slevu, nebo ne. To už by muselo být opravdu extrémní snížení ceny, které by se ale zase nikomu nevyplatilo,“ popsal Zdeněk Skála ze společnosti Incoma.

Podle Rožumberského se potenciální zákazníci stále silněji obávají hrozby snižování výdělků a v horším případě rovnou ztráty zaměstnání.

Domácnosti proto preventivně odkládají dlouhodobější nákupy a u nezbytného zboží, jako jsou třeba potraviny, často přecházejí k levnějším produktům.

Obrat stále v nedohlednu Největší strašák, kterým je nezaměstnanost, bude i nadále nabývat na síle. Potíže obchodníků tak zřejmě budou mít delší trvání.

„I když ekonomika jako celek patrně šátrá po dně a její stav by se mohl začít koncem roku zlepšovat, situace na trhu práce se bude opožděně zhoršovat ještě v příštím roce. To bude dále podkopávat spotřebitelskou důvěru a výsledky maloobchodu i ve druhé polovině tohoto roku,“ uvedl Michal Brožka z Raiffeisenbank. Navíc už je řada lidí slevami natolik zmlsaná, že je ani současné nízké ceny nedokážou přesvědčit a čekají na další pokles. Ekonomové však upozorňují, že se již ceny v mnoha případech blíží úrovním, odkud není další ústup možný.

Nejhůře si v květnu vedly tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které propadly o 14,6 procenta, zatímco v dubnu to bylo pouze 5,3 procenta.

Problémy ale mají i oblasti, které si dosud držely alespoň mírný růst. Z meziročního přírůstku 2,1 procenta se do minusu 8,5 procenta překlopil prodej textilu a oděvů. Do mírně záporných hodnot se v květnu vrátil i prodej potravin, který výkyvům poptávky zpravidla odolává nejlépe.

***

Na čem Češi při nákupech šetří

Nákup a opravy aut -14,6%

Ubytování -13,5%

Oblečení -8,5%

Nábytek a elektronika - 8,0%

Pohonné hmoty -6,5%

Stravování a pohostinství -5,3%

Knihy a papírnické zboží -2,9%

Potraviny -1,3%

Léky, kosmetika a drogistické zboží -0,3%

Pozn.: údaje představují květnový meziroční

rozdíl v procentech bez sezónního očištění

Zdroj: ČSÚ

Autor: