Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Šetříme! Jak zrušit zbytečné výdaje

Česko

Jak zrušit telefon

Chcete šetřit? Začněte rušit. Povinná ručení, telefony, pojištění, pevné linky. Připravte se na neuvěřitelná dobrodružství a zásobte se léky na uklidnění.

Zrušit pevnou linku můžete z různých důvodů. Na telefonování máte mobil. Jste bezdrátově připojení k internetu. Chcete ušetřit pár stovek měsíčně. Nic na tom není a všechno vypadá jednoduše. Pokud si však myslíte, že zrušení linky vyřídíte pomocí jednoho telefonátu, pak jste na velkém omylu.

Společnost O2 je totiž zejména mezi těmi, kteří se o zrušení pevné linky už pokusili, známá zdržovací taktikou, nejasnými pravidly a nedostatečným informováním zákazníka. Nespokojenci dokonce zakládají webové stránky pouze za tím účelem, aby sdružili klienty, kterým se přístup O2 k zákazníkům nelíbí.

Pokud jste tedy i přes varování sebrali odvahu a rozhodli se pevnou linku zrušit, jak to můžete provést pokud možno bezbolestně?

Logickým prvním krokem by bylo zavolat na zákaznickou linku operátora 800 123 456. Přes důvěru, kterou číslo vzbuzuje, vás na něm ale nečeká nic příjemného. Operátor vám oznámí, že vaši žádost o přerušení poskytování služeb předá kompetentnímu oddělení. Slíbí, že společnost se vám ozve během dalších tří až sedmi dnů.

Boj se záchranným týmem Co se v té chvíli stane? Váš požadavek je skutečně postoupen oddělení, kterému se říká „záchranný tým“. Než vám „záchranáři“ zavolají, uplyne pár dní, které dávají operátorovi několik výhod. Třeba se vám jen nelíbila poslední faktura nebo jste se prostě špatně vyspali. Druhý den však možná vychladnete a všechno může být jinak. Za druhé, operátor může záznam o vašem telefonátu někde „omylem“ zašantročit nebo vám zavolat o něco později, čímž pozdrží ukončení služeb.

Když se dostanete k záchrannému týmu, čeká vás přesvědčování, že existují i lepší řešení než se rozloučit s pevnou linkou. Operátor má za úkol nejprve nabídnout vám přechod na nejlevnější paušál. Když to nepomůže, vysvětlí vám různé možnosti, kterými pevná linka disponuje.

Uslyšíte tak možná další nabídky spojené s internetem nebo digitální televizí. Když nezabere ani to a zdá se, že ukončení služby myslíte vážně, přijde možná řeč na takzvanou „retenční nabídku“. Jinými slovy, operátor vám nabídne speciální slevu nebo výhody, aby si vás jako zákazníka udržel dál. Řídí se přitom zejména vaší platební historií a nabídku generuje velmi individuálně. Čekat můžete typicky několik tisíc volných minut navíc nebo dotovaný mobilní telefon bez dalších závazků.

Jestliže jste se nenechali udolat a stále ještě trváte na zrušení, operátor vám oznámí, že linku zrušit přes telefon nelze a musíte ji zrušit písemně. K tomu účelu vám O2 pošle speciální formulář poštou. Tady vás čeká další úskalí. Vyplněný formulář totiž musíte poslat nikoliv do centrály na Prahu 4, ale na úplně jinou adresu do Brna. Výpovědní lhůta pak činí třicet dnů a počíná běžet od prvního dne následujícího po dodání výpovědi společnosti O2.

Jste to vůbec vy?

Vyplnili jste formulář? Ani to ještě nemusí stačit. „U případné písemné výpovědi je nutné sdělit unikátní kód, s výjimkou případů, kdy je zákazník jednoznačně identifikován,“ říkají Všeobecné podmínky operátora. Pozor, pokud nepostupujete správně a „písemná výpověď neobsahuje unikátní kód“, firma jednoduše požadavek považuje za nepodaný. Mimochodem opravdu nelze zrušit linku po telefonu? Podmínky stanoví, že „zákazník je oprávněn vypovědět smluvní vztah telefonicky, a to na základě sdělení unikátního alfanumerického kódu, který poskytovatel pro tento účel zašle zákazníkovi na jeho žádost na adresu zákazníkova bydliště“. Po telefonu tedy pevnou linku zrušíte, pokud si vyberete schránku a zavoláte znova.

Vyrobte si vlastní výpověď Co když prostě chcete podat výpověď smluvního vztahu písemně sami a ušetřit si tak starosti a nervy kolem složitého a byrokratického systému firmy? Na internetových stránkách O2 byste formulář „Ukončení smluvního vztahu“ hledali marně. Vyhledávač Google ho kupodivu najde, na stránkách firmy však na něj neexistuje odkaz.

Nezbude vám tedy nic jiného než si vlastní výpověď vyrobit. Měla by obsahovat jednoznačnou identifikaci smluvních stran – jako poskytovatele uveďte Telefónica O2 Czech Republic, a.s., a jako zákazníka sebe. Bývá také lepší připsat číslo telefonní linky, kterou chcete zrušit, referenční číslo z vyúčtování a adresu telefonu. Dále je třeba jasně napsat, jakým způsobem ukončujete smluvní vztah – je totiž rozdíl mezi „žádostí o zrušení“ a „výpovědí“. Žádat totiž můžete, o co chcete, výpověď je však definitivní. Na konci by mělo být jméno, příjmení, místo, datum a podpis.

Jako jednoznačná identifikace by mohl posloužit místo speciálního kódu úředně ověřený podpis. Třicet korun za ověření možná bude méně než další platby při zdržování ukončení mluvního vztahu ze strany operátora. Podle zkušeností, kterými je český internet přímo přehlcen, je také lepší poslat dopis doporučeně s doručenkou, aby firma nemohla později tvrdit, že o ničem nevěděla.

Pokuty za výpověď Zrušit smlouvu s mobilním telefonem je nepoměrně jednodušší. Pokud u O2 uzavřete smlouvu s dotovaným mobilním telefonem na 24 měsíců, odstoupení od ní kdykoliv je možné tím, že vyrovnáte cenu mobilního telefonu mezi pořizovací (dotovanou) cenou a cenou mobilního telefonu v době prodeje.

Pokračování na straně II

Šetříme. Jak zrušit výdaje

Dokončení ze strany I

Chcete-li zrušit některý z tarifů Neon, kde je smlouva uzavřena na 24 měsíců, je to možné opět kdykoliv. Nevyhnete se však zaplacení pokuty ve výši 150 Kč za každý měsíc zbývající do ukončení závazku. Pro aktivace po 1. 12. 2008 platí ovšem pokuta ve výši měsíčního paušálu krát počet měsíců zbývajících do konce smluvního období. Výpovědní lhůta je 1 kalendářní měsíc a počíná běžet od 1. dne v měsíci následujícím po měsíci, v němž byla výpověď doručena, telefonicky, písemně nebo v prodejně.

T-Mobile U T-Mobile je možné uzavřít dva typy smlouvy. HIT na 24 měsíců poskytuje výhody, jako třeba o 20 % levnější volání, jiný typ smlouvy se nabízí s dotovaným telefonem. „Poskytnutí těchto výhod je vázáno na uzavření Účastnické smlouvy na dobu určitou, a je ji tedy vyloučeno před skončením sjednané doby trvání vypovědět,“ uvedla Jitka Pajurková z tiskového oddělení T-Mobile. Jinými slovy, smlouvu je zkrátka potřeba nechat „dojít“. Výpovědní lhůta je 30 dní. Podle zkušeností zákazníků T-Mobile většinou telefonní číslo neruší přímo. Pokud je nepřenášíte k jinému operátorovi, je převedeno na předplacenou kartu.

Vodafone Vodafone nabízí pouze jeden typ smlouvy. Pokud si pořídíte dotovaný mobilní telefon, úvazek trvá 6 měsíců. „V případě, že zákazník chce smlouvu spojenou s dotovaným telefonem vypovědět, může to udělat jednoduše a bez sankcí,“ říká Miroslav Čepický z tiskového oddělení Vodafone. Jaké výdaje na klienta číhají? „Zákazník doplatí pouze rozdíl mezi dotovanou a plnou cenou telefonu, který mu zůstane.“

Autor:

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...