* LN Může samotná zpráva o tom, že Google předčil Seznam, znamenat větší přeliv uživatelů ke Googlu?
- Myslím si, že samotná zpráva ne, zajímavé bude pro Google pokrytí v médiích, protože tato zpráva se teď bude objevovat ve všech sdělovacích prostředcích. Ale pokud by lidé chtěli zkusit používat Google, tak už by to většina dávno udělala.
* LN Nakolik je pravděpodobné, že Google má větší podíl než Seznam?
- To je stoprocentní pravda z globálního pohledu. Jinak je to ze statistik TOPlistu, což je služba, která obhospodařuje jen část internetu. Ta data nejsou spolehlivá. Ale trend je neoddiskutovatelný, podíl Googlu se zvyšuje.
* LN V čem je slabina TOPlistu?
- Akceptuje jenom část trhu, tedy servery, které přistoupí na to, že je Toplist zapojí do statistik. Hlavní slabina tohoto konkrétního výsledku TOPlistu je navíc fakt, že sečetli data za Google.cz společně s Google.com a vyhledávačem Centrum, který také využívá Google, ale je plno lidí, kteří to ani neví a vyhledávají přes Centrum, aniž by je to zajímalo.
* LN Využívají se proto i jiné statistiky, například ty od Navrcholu. cz. Proč ty ale teď mlčí?
- Ta je nemá veřejné. To je chyba. Ale ve skutečnosti Seznam neustupuje Googlu, ten si drží svůj podíl a Google spíš nabírá síly na úkor menších vyhledávačů.
* LN Kdy lze s určitostí říci, že Google je jedničkou na českém trhu?
- O tom není žádný konsenzus, je to podle různých názorů. S určitostí na den to asi nikdy nezjistíme, ale myslím, že se tak stane během letošního roku. Myslím, že na rok 2011 budeme vzpomínat jako na rok, kdy Google předběhl Seznam.
* LN Znamená to, že Seznam v konkurenčním boji zaspal?
- Seznam konkuruje na jiné bázi. Dvacet tisíc inženýrů v české republice nesežene, ani když vyberete všechny školy a rekvalifikujete čtyři tisíce odcházejících doktorů. Zajímá ho, jestli bude dominovat obchodu, zajímá se tedy hlavně o ty miliardy peněz.
* LN Jde mu tedy hlavně o inzerci?
- Jde o zisk z inzerce.
* LN Nezpůsobí ale právě to, že se objevují zprávy o tom, že Google je jedničkou na českém trhu, přeliv inzerce ve prospěch Googlu?
- V určité míře by se to mohlo projevit. Velkou část zisků ale Seznamu dělají placené zápisy do katalogů. Zde nemá Google alternativu.