Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Skla „šalin“ zůstanou porytá

Česko

Vyrývači nápisů do oken v tramvajích zahnali brněnský dopravní podnik do úzkých. Ten nemá peníze na to, skla pořád dokola měnit.

BRNO Okna tramvají poničených rýhami od vandalů už nebudou mizet. Dopravní podnik LN oficiálně potvrdil: přestáváme je vyměňovat. Vydržela vždy nepoškozená maximálně týden. Lidé tak z tramvají ven příliš jasně neuvidí.

Mezi brněnskými tramvajemi v podstatě není žádná, která by měla všechna okna nepoškozená. Výjimku tvoří jen několik vozů s kamerovým systémem. „Náklady na průměrné vozidlo při výměně všech bočních oken činí asi 35 000 korun,“ potvrdila mluvčí firmy Linda Škrancová. Právě kvůli vysokým nákladům už firma bude skla měnit jen při rekonstrukcích a generálních opravách, jinak je nechá jezdit poničená.

Výjimku tvoří jen skla kabiny řidičů, která musí být nepoškozená vždy. A jsou dražší – jejich výměna stojí od pěti do čtyřiceti tisíc korun. Problémové jsou tak hlavně obousměrné tramvaje, kde vandalové útočí i na neobsazenou kabinu v zadní části soupravy.

Dopravní podnik přesto nechystá například vyhlášení odměny pro veřejnost, která pomůže „rytce“ usvědčit. „Kdyby slíbili třeba měsíční volnou šalinkartu, třeba by se někdo ozval,“ domnívá se student Pavel Řeháček. Oficiální reakce podniku však tvrdí, že se snaží spolupracovat s policisty a strážníky. A motivovat řidiče.

Rozhodnutí dopravního podniku znamená, že počet poškozených skel bude opticky zřejmě ještě stoupat, dosud je v „rozumných mezích“ držela právě pravidelná výměna. Jaké budou reakce pasažérů, ale i vandalů samotných na poškozená okna ve vozech, těžko odhadovat. „Rezignovat je jedna možnost. Z pohledu dopravního podniku je to zatím jasná úspora – do chvíle, než si škůdci najdou něco jiného, proti čemuž se pak poškrábané sklo může zdát levnou záležitostí,“ varuje před možným vyústěním psycholog Vojtěch Černý. „Většina cestujících bude pak poničená okna vnímat jako pokles úrovně jedné z nejdražších MHD v tuzemsku,“ doplnil psycholog.

Nejproblémovější jsou právě tramvaje, kde má řidič omezený přehled o dění ve voze – v menší míře vandalové vyrývají nápisy na sklad autobusů a trolejbusů. Kompletní výměna skel u více než třech stovek brněnských tramvají by podle odhadů dosáhla nákladů více než deset milionů korun, což jsou téměř dva nové autobusy nebo peníze inkasované od dvaceti tisíc lidí kupujících si předplatní kupon na jeden měsíc.

Počet zadržených rytců policie ani dopravní podnik nesleduje. Podle všeho je však minimální, navíc je problém jim dokázat víc než sklo, u něhož byli právě přistiženi.

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...