130 let

Školy šetří na odbornících

Česko

Sexuální výchova – Ve školách děti stále častěji o sexu poučují i ti, kdo se k tomu nehodí

Učitelé kolikrát ani neví, co budou přednášející dětem o sexu říkat. Zvou si organizace, které za přednášky nechtějí žádné peníze.

PRAHA To, že do školy přijde o sexu a pohlavních chorobách přednášet nějaká náboženská organizace, není v Česku již nic ojedinělého. Naopak, takováto sdružení se těší velkému zájmu škol ve všech krajích.

Důvod je jednoduchý. Za své přednášky často nic nechtějí. Pro školy je to tedy velice finančně výhodné. „Školy si je zvou, protože přednášejí zadarmo, nebo jsou alespoň velice levné. Navíc ony ty přednášky jsou velice hezké a strhující, proti tomu se nedá říct ani slovo, ale my preferujeme jiný model sexuální výchovy,“ popisuje svou zkušenost Zuzana Prouzová ze Společnosti pro plánování rodiny a sexuální výchovu.

Ta podle svých slov také chápe, že se školám líbí, co organizace propagují. „Pro ně zní samozřejmě logicky, že když nebudu mít děti sex, tak se nemohou nakazit žádnou nemocí, to je jednoznačné,“ dodává. Problém je ale v tom, že na sexuální abstinenci přistoupí jen velmi malá část populace. Většina odborníků a sexuologů proto podporuje otevřenou sexuální výchovu. „S dětmi je nutné o tomto tématu mluvit už v mateřské škole. Navíc úloha škol již není ve vzdělávání v této problematice, ale ve vychovávání,“ myslí si psycholožka Lenka Šulová, která se sexuální výchovou na školách dlouhodobě zabývá.

A podobný názor mají i někteří rodiče, nesouhlasili by s tím, aby se jejich děti dozvídaly v sexuální oblasti jen část informací. „Nelíbilo by se mi, kdyby se syn ve škole dozvěděl jen to, že má se sexem počkat na manželství. V dnešní době a společnosti je něco takového jen velmi nepravděpodobné. Měl by znát všechny možnosti,“ řekla matka jedenáctiletého chlapce.

Přednášky bez učitelů Navíc nebývá ani výjimkou, že školy nevědí, o čem přednáška přesně bude. Pravidlem bývá, že přednášející mluví s dětmi bez dohledu učitelů. To má jasný důvod, děti se před učiteli nedokážou pořádně uvolnit a zeptat se třeba na to, co je skutečně zajímá. Tím ale učitelé přijdou o kontakt s přednášejícím a nemají tak přehled, co dětem vlastně říká.

„Přednášející většinou nechtějí, aby tam byli učitelé. I my víme, že když ve třídě nejsme, je beseda o něčem jiném. Ta diskuse je mnohem otevřenější,“ myslí si Jitka Šírová, ředitelka obchodní akademie v Pardubicích. Podle odborníků se jedna z nejlepších metod, jak vyučovat a mluvit s dětmi o sexu a pohlavních nemocech, skrývá pod označením „ABC“. Znamená to: abstinence, být věrný a kondom. Nejedná se tedy o striktní vedení pouze k jedné variantě, každý člověk si z této triády vybere to, co mu vyhovuje nejvíce. Základem ale je, aby se děti dozvídaly o sexu a jeho nástrahách i v rodinách. To však není pravidlo, spíš naopak. „V této

oblasti rodiče hodně ztrácejí body,“ uvedla Lenka Šulová.

***

Co kdy učit?

V publikaci Jak učit výchovu k manželství a rodičovství jsou doporučena hlavní témata pro jednotlivé ročníky základních škol. 1. třída Hlavním tématem je rodina. Objasnit pojem rodiny, kdo do ní patří, proč vůbec existuje, zda byla stejná i v minulosti. Zaměřit se na vztah domova a rodiny. Objasnit základní pojmy při popisu pohlavního ústrojí a objasnění jejich funkce. 2. třída Odborné vysvětlení základních otázek, které děti zajímají o jejich početí. Funkce a vývoj rodiny, popovídat si o případech, kdy tyto funkce selhávají, vysvětlit vliv jednotlivce na společnost. 3. třída Odborněji vysvětlit početí, prenatální vývoj, porod. Objasnit, jak mohou vzniknout poruchy vývoje plodu, směřovat to k toleranci postižených lidí. Mluvit s dětmi o problémech v rodině. 4. třída Vymezit pojmy láska a kamarádství, probrat mezilidské vztahy. Vysvětlit psychologické aspekty porodu. Promluvit si o životním stylu a stresu a zásadách zdravé výživy. 5. třída Vysvětlit proměnlivost rodiny - historickou i v průběhu života partnerů. Připravit děti na rodičovskou roli, přiblížit reálnou péči o dítě. Probrat možné důvody rozvodů a rodinných konfliktů. 6. třída Vysvětlit změny v psychice v době dospívání, ale i fyziologické změny. Probrat problematiku drog, alkoholu, kouření. 7. třída Vysvětlit, co podmiňuje volbu partnera. Vysvětlit úskalí extrémně mladého manželství, popsat existenci náhradní rodinné výchovy. Dát informace o změnách sexuálního chování v dospívání. Promluvit si o sexuálních deviacích, působit preventivně. 8. třída Seznámit žáky se všemi druhy antikoncepce. Vysvětlit výhody a nevýhody. Podrobně a odborně vysvětlit fyziologii pohlavního styku. Promluvit si s žáky o fyziologickém vývoji plodu v těle matky, o změnách v jejím těle v době těhotenství a o průběhu porodu. Probrat téma interrupce - důvody pro a proti. 9. třída Vysvětlit mezigenerační vztahy a konflikty. Objektivně a správně informovat o druzích drog a jejich působení. Upozornit na možná rizika nechráněného pohlavního styku. Vysvětlit, jak choroby poznat a jak se v případě nákazy chovat. Promluvit si o onemocnění AIDS.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás