Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Skvělí sólisté na Pražských premiérách

Česko

Nedělní matiné festivalu Pražské premiéry, který zahájil v sobotu, navštívila v Rudolfinu bohužel jen hrstka diváků, většinou čestných hostů. Pražský komorní orchestr, sólisté a dirigent se nicméně nenechali vyvést z míry „přesilovkou“ a předvedli soustředěný výkon, na němž vůbec nebyly znát rychlost a obtíže, s jakými se nové kompozice pro tuto příležitost zpravidla studují. Zásluhou argentinského dirigenta žijícího ve Švýcarsku Facunda Agudina vyzněla nová díla s interpretační jistotou a přesvědčivostí.

Ze tří světových a jedné české premiéry vyzněla nejkonzervativněji úvodní Sinfonietta per archi Luboše Sluky (1928). Skladba pro smyčcový ansámbl rezignuje na vnější efekt, je soustředěná na tradiční práci s motivy a harmonicky umírněná, přesto zapůsobila jímavě i naléhavě. O několik světů vzdálená byla kompozice Capricorne Belgičanky Jacqueline Fontynové (1930). Efektní dialog dvou sólistů na všemožné perkuse (skvělí Daniel Mikolášek a Pavel Polívka) s orchestrem působil dost roztříštěně a paradoxně „nerytmicky“.

Po pauze zazněly Sonety mladého českého autora Ondřeje Štochla (1975), těžící maximum z opojných zvukových možností dvou sólových nástrojů: vibrafonu (výtečná Cecile Boiffinová) a klarinetu (famózní Karel Dohnal). Jejich kreace, ač výrazově po celou dobu držené v jakémsi meditativním poklidu, byly strhující.

Po dvou velmi abstraktně působících dílech pódium ožilo živelností - na závěr programu byl zařazen Koncert pro bandoneon, cembalo a komorní orchestr Andrease Pflügera (1941). Nápad postavit vedle sebe reprezentanty tak odlišných kultur, jako je argentinské tango a evropské baroko, vyzněl trochu chtěně. Zvlášť když amplifikované cembalo (s virtuózní Monikou Knoblochovou) z celkového zvuku nepěkně trčelo a bandoneon obsluhovaný Marcelem Nisinmanem nebyl téměř slyšet.

Pražské premiéry, přehlídka českých i světových skladeb z posledních pěti let, pokračují dnes komorním koncertem v Sukově síni. Od 18 hodin se zde představí Kvarteto Martinů, Janáčkovo trio, Anna Veverková a Vilém Veverka. Večer od 19.30 pak naváže orchestrální program ve Dvořákově síni, který nastudovala Filharmonie Hradec Králové pod vedením Andrease S. Weisera.

***

Nápad postavit vedle sebe reprezentanty tak odlišných kultur, jako je argentinské tango a evropské baroko, vyzněl trochu chtěně

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...