Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Sledovat hokej mě naučily dívky

Česko

říká bývalý špičkový pilot formule 1 David Coulthard ze Skotska, který včera navštívil Prahu

PRAHA Ve formuli 1 je podle nasbíraných bodů sedmým nejlepším jezdcem historie. David Coulthard (38) však před dvěma lety kariéru v F1 pověsil na hřebík. Přesto se závodnických aktivit úplně nevzdal. Od letoška ho můžete spatřit v seriálu cestovních vozů DTM.

Včera však přijel do Prahy na návštěvu herního veletrhu jako ambasador společnosti Jetbull, která podniká v hazardních hrách. Ještě předtím ale půl hodiny odpovídal na otázky Lidových novin a serveru www.f1sports.cz.

* LN Kolik vy osobně prosázíte?

Podle mě je otázka na sázení stejně nevhodná jako ptát se ženy na věk. Takže jen řeknu, že jsem pravidelný sázkař. (usmívá se)

* LN Přece jen jste ale známější jako pilot F1. Neláká vás zpět?

Odjel jsem 15 sezon, během kterých jsem si užil dobré i špatné momenty. Nevyhrál jsem sice šampionát, ale byl jsem druhý za nejúspěšnějším mužem F1 Michaelem Schumacherem. S touhle životní etapou jsem byl spokojen, ale už ji mám za sebou. Nyní si užívám jiné věci.

* LN A to je?

Spolukomentování F1 na BBC, práce konzultanta a předváděcího jezdce pro stáj Red Bull. Letos jsem také začal závodit v DTM.

* LN Na co z formule 1 nejraději vzpomínáte?

Samozřejmě na různá vítězství. A nejhezčí je asi vyhrát v Monte Carlu, což se mi podařilo dvakrát.

* LN Schumacherovi však vzpomínky nestačily a do šampionátu se vrátil. Co jste na to říkal?

Nebyl jsem šokován, ale překvapen, že to bylo po třech letech. Rozumím, proč to udělal, chybělo mu všechno kolem. Práce na vývoji vozu, kontakt s inženýry. Dnes se navíc skoro netestuje, takže má více času na rodinu.

* LN Jako jeden z důvodů návratu označil Schumacher touhu po osmém titulu. Dosáhne na něj?

V tomhle roce ne, podle mě to není možné.

* LN A v dalších letech?

To záleží na tom, zda bude mít k dispozici nejlepší auto. A také zda dokáže porazit týmového kolegu Nika Rosberga a pak ostatní špičkové piloty z různých stájí... (směje se)

* LN Se závoděním jste skončil v roce 2008. Proč jste se tedy rozhodl vstoupit do DTM?

Přece jenom mi trochu chyběl ruch kolem závodění a týmu.

* LN Odjel jste zatím jen dva závody. V prvním jste skončil 12., ve druhém 14. Jste spokojen?

Jsem, nějak začít musíte. První závod jsem dojel, v tom druhém jsem musel sedm kol před koncem odstoupit kvůli problémům s převodovkou. Teď se především učím.

* LN Vždyť jste jezdil v nejprestižnější motoristické třídě - F1...

Nelze čekat, že budu vyhrávat, jen proto, že jsem jezdil v F1. Když je něco pomalejší, neznamená to, že i jednodušší. Je to, jako byste nechali hrát tenistu Rogera Federera s nejlepším squashistou světa. Taky by nevyhrál, přestože se hraje se stejným náčiním - raketou a míčkem. Navíc jezdím s autem třídy B, takže nemám k dispozici nejrychlejší techniku.

* LN Lidé si ale mohou říct: podívej, jak dopadl...

Já to však nedělám kvůli lidem, ale kvůli sobě. Hledal jsem nějakou výzvu a zábavu, a tu jsem v DTM našel.

* LN Jak dlouho chcete v DTM vydržet?

To záleží na tom, jak mi to půjde, podle toho se s týmem domluvím. Pokud bych se nikam výkonnostně neposouval, rozhodně bych nepokračoval. Uvidíme, jak mi to půjde dál, je mi 39 a v 60-70 letech už určitě závodit nebudu. (směje se) Ale i pak zůstanu velkým fanouškem motosportu.

* LN Neláká vás tedy třeba rallye? Tam byste se mohl poměřovat s bývalým mistrem světa F1 Kimim Räikkönenem...

Budoucnost je otevřená, teď se soustředím jen na přítomnost. Rallye jsem ale vůbec nikdy nejel, takže by to pro mě bylo ještě náročnější než DTM. Räikkönen je sice šampion, ale v rallye to rozhodně na mistra světa nevypadá...

* LN Když se díváte na současnou F1, jak moc je jiná?

Je v ní větší konkurenční boj než za mých časů. Když jsem závodil já, o titul většinou bojovaly jen dvě stáje. Letos sice zatím dominuje Red Bull, ale velkou šanci mají i ostatní. Uvidíme, jak Ferrari, McLaren a Mercedes odpoví ve druhé půlce sezony.

* LN Byl jste překvapen, v jaké formě Red Bull vstoupil do letošního ročníku?

Nemám křišťálovou kouli, abych dokázal přesně předpovídat, ale Red Bull na sobě tvrdě pracoval od roku 2005, kdy do šampionátu vstoupil. Klíčem k úspěchu je pro ně konstruktér Adrien Newey, který mimochodem vyvíjel všechny monoposty, ve kterých jsem jezdil - u Williamsu, McLarenu i Red Bullu. Design je totiž u formule 1 nejdůležitější - můžete mít slabší motor, ale lepší aerodynamiku, a budete vyhrávat.

* LN Red Bull naposledy zvítězil v Monaku doublem. Není ale na škodu soupeření mezi kolegy Markem Webberem a Sebastienem Vettelem?

Naopak, když musíte bojovat i v rámci týmu, tak vás to posílí. Oni se navíc vzájemně respektují, a pak o tom, zda vyhraje určitý závod jeden nebo druhý, rozhodne třeba jen větší motivace. Je to jako u ledního hokeje - dva zápasy na světovém šampionátu vyhrálo Česko až na nájezdy - stačilo málo, třeba trochu menší motivace, a vyhrál by soupeř.

* LN Vy znáte hokej? Byl jste někdy na nějakém?

Když jsem dřív spolupracoval s Pavlem Turkem (bývalý manažer McLarenu - pozn. red.), tak jsem se setkal s Dominikem Haškem a Jaromírem Jágrem. Měl jsem také přítelkyně z USA a Kanady, takže jsem byl samozřejmě i na hokeji. Je to rychlý a fyzický sport, takže chápu, proč se lidem líbí. Ale detailně ho nesleduji, přece jen ve Skotsku nemáme žádný tým...

VIZITKA DC * Narodil se 27. března 1971 ve skotském Twynholmu. * Ve formuli 1 závodil v letech 1994-2008 v týmech Williams, McLaren a Red Bull. * Startoval ve 242 závodech, 13x zvítězil, 62x stál na stupních vítězů, získal 12 pole positions a 533 bodů.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!