Peníze, které slovenská vláda vyčlenila na druhou vlnu šrotovného, celkově vystačí maximálně na 22 100 vozidel. Ministerstvo hospodářství (MH) zatím nepředpokládá, že by dotace poskytovalo i nadále.
Motoristé projevili o druhé kolo šrotovného značný zájem. Zatímco v prvním kole se státní dotace vyčerpala téměř za tři týdny, nejnovější balík vydrží zřejmě jen několik dnů. Šrotovné může zlevnit nákup nového vozidla o dva tisíce eur (asi 53 150 Kč), prodejce ale musí slevit z ceny nejméně polovinu této částky. Zbytek uhradí stát.
„Určitě v nejbližší době nebudeme uvažovat o prodloužení, ale o všem znovu rozhodne až Rada pro hospodářskou krizi,“ řekl včera po jednání vlády ministr hospodářství Ľubomír Jahnátek.
Vláda na druhé kolo šrotovného vyčlenila 22,1 milionu eur (zhruba 587,3 milionu Kč), v předchozím balíku se motoristům dostalo 33,2 milionu eur (asi 882,3 milionu Kč). Přestože podmínky k přidělení dotace ve druhé vlně jsou přísnější, zájem žadatelů se zvýšil.
Příspěvek může zlevnit automobil, který stojí maximálně 25 tisíc eur (asi 664 tisíc Kč) včetně daně z přidané hodnoty.
Druhé kolo šrotovného ale podle Jahnátka přineslo více negativ než kolo první. Prodejci například nabízeli nová auta za vyšší ceny než v předchozích týdnech. „Vláda měla snahu podpořit prodej, nejen zisk prodejců,“ poznamenal ministr. Problém ale podle Jahnátka vznikl rovněž s množstvím autovraků, které se nahromadily na šrotovištích. Ty je kvůli návalu nestíhají zpracovávat. Některá vrakoviště prý navíc protizákonně od motoristů požadovala poplatek za zařazení do pořadníku. Se zavedením státní dotace nesouhlasili někteří analytici a opoziční politici. Opatření podle nich Slovensku v boji s hospodářskou krizí nepomůže, protože prý podpoří hlavně zahraniční automobilky. Vláda kritiku odmítla.