Pondělí 22. července 2024, svátek má Magdaléna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Smělé plány, jak překlenout Nusle

Česko

PRAHA Usnadnit cestu z Nového Města na jih metropole nebo ohromit veřejnost svou vynalézavostí a odvahou. To byly cíle architektů, stavitelů a vizionářů, kteří přemýšleli, jak překlenout Nuselské údolí. První návrh, ocelový obloukový most, vznikl na rýsovacím prkně Jaroslava Marianka v roce 1903. Vážně se ale město začalo myšlenkou zabývat až za první republiky, kdy vypsalo hned několik architektonických soutěží. Odborníci se snažili uspět v letech 1926, 1933 a 1953.

Jedním z nejbizarnějších návrhů byla práce architekta Josefa Havlíčka, která počítala s mostem neseným pylony v podobě výškových obytných domů. Třináctipatrové domy měly nabídnout moderní bydlení, které by nahradilo zastaralou zástavbu nuselských činžáků. Přízemí staveb o půdorysu dvojitého T měla mít podobu nákupních bulvárů. Na střechách domů ležel pak samotný most. Havlíček přitom počítal s tím, že by most nesl spodní nebo visutou rychlodráhu. Jeho projekt však v roce 1927 neuspěl. Porota mrakodrapy odsoudila jako nevhodné. Podobně fantastické plány se Havlíček snažil uplatnit i jinde, například v návrhu na tři mrakodrapy v centru města.

Jiný unikátní návrh zase počítal s garážemi v pylonech mostu.

V soutěži hodnotila porota dvě kategorie návrhů - mosty ocelové a mosty betonové konstrukce. Už ve třicátých letech se přitom hovořilo o dvoupatrovém mostu, kde by kromě aut byl prostor i pro prostředky hromadné dopravy - vlak, tramvaj nebo podzemní dráhu.

Nejvytrvalejším byl v návrzích na přemostění Nuselského údolí Stanislav Bechyně, který ve spolupráci s dalšími architekty dodal do soutěží hned několik návrhů. Nejznámější byl návrh železobetonového mostu se třemi klenbami, na kterém spolupracoval s Bohumírem Kozákem.

Definitivní podoba mostu však byla schválena až v roce 1960, kdy zvítězil návrh architektů Vojtěcha Michálka, Stanislava Hubičky a Svatopluka Kobra. Až o pět let později však teprve začaly přípravné práce jako přeložky inženýrských sítí nebo demolice domů v Nuselském údolí. Stavba mostu začínala spěchat i proto, že Pankrácká pláň se začala rychle zabydlovat. Most byl slavnostně otevřen 22. února 1973 a pojmenován jako Most Klementa Gottwalda.

Autor: