Pátek 20. května 2022, svátek má Zbyšek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Smělé plány, jak překlenout Nusle

Česko

PRAHA Usnadnit cestu z Nového Města na jih metropole nebo ohromit veřejnost svou vynalézavostí a odvahou. To byly cíle architektů, stavitelů a vizionářů, kteří přemýšleli, jak překlenout Nuselské údolí. První návrh, ocelový obloukový most, vznikl na rýsovacím prkně Jaroslava Marianka v roce 1903. Vážně se ale město začalo myšlenkou zabývat až za první republiky, kdy vypsalo hned několik architektonických soutěží. Odborníci se snažili uspět v letech 1926, 1933 a 1953.

Jedním z nejbizarnějších návrhů byla práce architekta Josefa Havlíčka, která počítala s mostem neseným pylony v podobě výškových obytných domů. Třináctipatrové domy měly nabídnout moderní bydlení, které by nahradilo zastaralou zástavbu nuselských činžáků. Přízemí staveb o půdorysu dvojitého T měla mít podobu nákupních bulvárů. Na střechách domů ležel pak samotný most. Havlíček přitom počítal s tím, že by most nesl spodní nebo visutou rychlodráhu. Jeho projekt však v roce 1927 neuspěl. Porota mrakodrapy odsoudila jako nevhodné. Podobně fantastické plány se Havlíček snažil uplatnit i jinde, například v návrhu na tři mrakodrapy v centru města.

Jiný unikátní návrh zase počítal s garážemi v pylonech mostu.

V soutěži hodnotila porota dvě kategorie návrhů - mosty ocelové a mosty betonové konstrukce. Už ve třicátých letech se přitom hovořilo o dvoupatrovém mostu, kde by kromě aut byl prostor i pro prostředky hromadné dopravy - vlak, tramvaj nebo podzemní dráhu.

Nejvytrvalejším byl v návrzích na přemostění Nuselského údolí Stanislav Bechyně, který ve spolupráci s dalšími architekty dodal do soutěží hned několik návrhů. Nejznámější byl návrh železobetonového mostu se třemi klenbami, na kterém spolupracoval s Bohumírem Kozákem.

Definitivní podoba mostu však byla schválena až v roce 1960, kdy zvítězil návrh architektů Vojtěcha Michálka, Stanislava Hubičky a Svatopluka Kobra. Až o pět let později však teprve začaly přípravné práce jako přeložky inženýrských sítí nebo demolice domů v Nuselském údolí. Stavba mostu začínala spěchat i proto, že Pankrácká pláň se začala rychle zabydlovat. Most byl slavnostně otevřen 22. února 1973 a pojmenován jako Most Klementa Gottwalda.

Autor:

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Mohlo by vás zajímat