Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Třikrát a dost? Filip Smoljak chce, aby ochotníci mohli hrát Cimrmana víckrát

Česko

  7:00
PRAHA - Uvolnit ruce ochotníkům při adaptacích her kultovního Divadla Járy Cimrmana chce Filip Smoljak, syn jednoho ze dvou autorů repertoáru scény Ladislava Smoljaka. Nadšence při předvádění cimrmanovských kusů svazuje pravidlo, podle kterého danou inscenaci nemohou sehrát více než třikrát. Filip Smoljak usiluje o to, aby tento počet mohl výrazně vzrůst. Se svou iniciativou nyní seznámil ostatní držitele autorských práv v čele se Zdeňkem Svěrákem, ten se však k nápadu zatím staví velmi zdrženlivě.

Filip Smoljak se loni vzdal výnosu ze svých autorských práv na hry DJC ve prospěch komunitní Nadace Via. foto: MAFRA

„Cílem je, aby Cimrman mohl volněji dýchat i v těch nejmenších a nejvzdálenějších obecních komunitách,“ vysvětlil serveru Lidovky.cz svou motivaci Filip Smoljak, který je po otci držitelem jedné osminy autorských práv k inscenacím Divadla Járy Cimrmana. Stávající pravidla dovolují ochotníkům předvést libovolné představení třikrát a pak už nikdy, regule vzešla z dohody Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka zhruba před deseti lety.

Cimrman musí patřit všem, žádá Smoljak junior. Chce se vzdát autorských práv

Pravidlo vychází z prosté úvahy, aby exkluzivita zůstala především původnímu hereckému souboru Divadla Járy Cimrmana. Jinými slovy aby diváci měli zažitou podobu her tak, jak je v první řadě nazkoušeli jejich tvůrci. „Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak k této podmínce došli po poměrně dlouhém zvažování, kdy počet produkcí rapidně narůstal - z obavy, aby nebylo ‚přecimrmanováno‘,“ vysvětlila Petra Marková, ředitelka agentury Aura-Pont, která ve věci autorských práv zastupuje většinu jejich držitelů včetně Svěráka.

Smoljak naopak vnímá ochotnické adaptace repertoáru scény Járy Cimrmana jako možnost šíření odkazu legendárního divadla. Podle něj navíc alespoň částečně uspokojí tužby těch, kteří se na permanentně vyprodané hry nemají šanci dostat. Ať už to je právě kvůli mimořádnému zájmu veřejnosti nebo z jiných důvodů. Smoljak pak vnímá i další rozměr celé věci, nadšenci v pouhých třech provedeních podle něj nemůžou naplno prodat své úsilí během zkoušení.

Nové pravidlo podle Smoljaka? Deset repríz za rok

„Sehrát libovolnou hru třikrát je strašně málo, když si představíme, že jednu hru zkouší mnohdy rok, nebo dva,“ míní Smoljak. „Mnohdy je to omezení pro ně bolestné a nepříjemné je to i pro diváky, kteří se nemají šanci do Divadla Járy Cimrmana dostat,“ vysvětluje. S agenturou Aura-Pont tak v těchto dnech otevřel debatu, že by neprofesionální soubory mohly nově odehrát celkem deset představení z pera dua Svěrák/Smoljak ročně.

Smyslem uvažované změny není dovolit ochotníkům vystoupit na jevišti s deseti provedeními každé ze 16 inscenací během jednoho roku, jak vysvětluje Smoljak. Jde o desítku repríz za rok celkem. „Jeden soubor tak třeba sehraje desetkrát za rok Akt, jiný pak třeba sedmkrát Akt a třikrát Záskok,“ přibližuje podstatu svého návrhu. „Stávající omezení chápu. Divadlo Járy Cimrmana má exkluzivitu, je to autorské divadlo a je třeba k tomu přihlížet. Ale nesmí to být extrémní, proto navrhuji tento kompromis,“ podotýká.

Filip Smoljak se loni vzdal výnosu ze svých autorských práv na hry DJC ve...
Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak.

Stěžejní postavu pro dohodu představuje Zdeněk Svěrák, v rukou totiž drží polovinu autorských práv. Nápad syna svého dlouholetého přítele a uměleckého partnera v něm však nezarezonoval příliš pozitivně. „Nechceme, aby tu bylo spoustu divadel Járy Cimrmana. Myslím si, že pravidlo třikrát a dost je správné,“ sdělil serveru Lidovky.cz. Jeho současný nepříliš vstřícný pohled na Smoljakovu iniciativu nicméně nemusí být definitivní, alespoň to plyne z vyjádření ředitelky agentury Aura-Pont Markové.

Cimrmanovské hry už sehrálo 70 souborů, Smoljak jim pomáhá se ziskem licencí

Jára Cimrman na YouTube

Filip Smoljak už loni v únoru společně s Českou pirátskou stranou představil úvahu, jak volně šířit audiovizuální záznamy her Divadla Járy Cimrmana. Přišli s myšlenkou, že by se autorská práva na hry a jejich záznamy jednorázově "vykoupila" a ty už pak byly navždy přístupné zcela zadarmo. Pilotním pokusem mělo být České nebe. Peníze měly vzejít ze sbírky, který se však neuskutečnila. Zdeněk Svěrák totiž vyjádřil nad tímto návrhem nelibost.
Nicméně iniciativa v důsledku slavila částečný úspěch, loni v srpnu vznikl na serveru YouTube vznikl kanál Jára Cimrman se záznamem všech her. "V současné chvíli je kanál jedinou alternativou, jak záznamy inscenací zpřístupnit veřejnosti tak, aby příjem z tohoto zveřejnění šel oprávněným příjemcům, nikoli těm, kterým nepatří," podotkla k tomu ředitelka agentury Aura-Pont Petra Marková.

„Stávající pravidlo by mělo být prozatím zachováno,“ podotkla ředitelka. Zdá se tak, že by do budoucna mohla mít nová regule dveře otevřené. O této variantě však Marková odmítla prozradit více. Jisté je jedno, ochotníci by širší pole pro provedení cimrmanovských her jednoznačně přivítali. Aktuálně Smoljak registruje celkem 70 nadšeneckých souborů, které už v minulosti s hrami Divadla Járy Cimrmana vystoupily.

Jedním z nich je spolek DOTeK z Olomouce, naposledy nazkoušel hru České nebe. Její přípravou strávil dva roky. „Není to pro to, že bychom to nechtěli udělat rychleji, ale někdy bojujeme s časem. A potom, když máme tři představení, tak nám to přijde škoda,“ vysvětlil šéf spolku Karel Štícha. „Kdyby byla možnost, tak bychom minimálně dvakrát tolik představení užili,“ dodal.

Než zásada třikrát a dost padne, pokud vůbec, Filip Smoljak podporuje nadšence jinak. Pokud totiž mají zájem předvést některou z cimrmanovských her, musí se původního souboru dovolit. Udělení licence není samozřejmé, za každou se pak autorům platí poplatek v řádu stokorun. Svého podílu se Smoljak vzdal. „Naopak nabízím souborům, které mají hluboko do kapsy, úhradu všech nákladů spojených s vyřizováním autorských licencí,“ uvedl. Současně usiluje o to, aby licence pro ochotníky byly automatické.

Autor: