Pondělí 16. prosince 2019svátek má Albína 9 °C oblačno Předplatné LN
19. července 2010 13:25 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Smrtelných nehod ubylo. Jasný důvod poklesu neexistuje

Dálnice (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálnice (ilustrační foto) | foto: Reprofoto

PRAHA V první polovině letošního roku zemřelo na silnicích nejméně lidi za 21 let. A odborníci se nemohou shodnout na tom, proč k tomu dochází. "Zaúřadoval" konečně bodový systém, pomohla lepší bezpečnější auta, preventivní projekt Nemyslíš - zaplatíš nebo ekonomická krize?

Podle dopravního experta Stanislava Humla začal přinášet ovoce bodový systém. Děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos s ním souhlasí, řidiči jezdí s větším respektem vůči dopravním předpisům. Podle Moose ale k poklesu nehodovosti přispělo především rozšíření dálniční sítě, která patří z hlediska nehodovosti k nejbezpečnějším.

Stanislav Huml: Bodový systém přináší ovoce

Stanislav Huml účinkuje v reklamě, ač je poslancem."Myslím si, že z dlouhodobého hlediska začal fungovat bodový systém. Červenec teď sice vetoval tuto moji větu, ale myslím si, že dlouhodobý trend je zřejmý. Bodový systém začal konečně přinášet ovoce," domnívá se dopravní expert a poslanec za Věci veřejné Stanislav Huml.


Přehnaný optimismus?
Analýzou dopravních nehod se zabývá Centrum dopravních nehod v působnosti ministerstva dopravy. Podle Milana Donta ale zprávu, která by vysvětlila pokles nehodovosti, teprve zpracovávají. Podle něj je ale možná přehnaný optimismus mimo mísu, neboť čísla mohou být zkreslená. "Vzhledem k ekonomické situaci na silnicích jezdilo méně aut, které celkově najezdily méně kilometrů. Takže procentuálně možná nehodovost zůstává na stejné míře. Ale momentálně to nemůžeme potvrdit," vysvětlil Dont.

Petr Moos: Pomohlo rozšíření dálniční sítě

"Výrazný přínosem je rozšíření dálniční sítě, protože dálnice jsou z hlediska nehodovosti komunikacemi s velmi nízkým počtem nehod v přepočtu na intenzitu dopravy. Za druhé jsou to kvalitnější vozidla. A za třetí bodový systém, který nutí řidiče, aby jezdili s větším respektem vůči dopravním předpisům," říká děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Ekonomickou krizi coby důvod poklesu nehod uvedla i mluvčí dopravní policie Veronika Benediktová pro server Lidovky.cz v reakci na nízkou nehodovost v měsíci červnu. Tuto příčinu však vyvrací Moosova slova. "V dopravě už ekonomická krize v podstatě skončila. Oproti loňsku došlo naopak k nárůstu intenzity dopravy, a to o pět až deset procent," uvedl děkan dopravní fakulty.

Anketa

Co způsobilo velký pokles smrtelných nehod?

Bodový systém. 1260
Výstavba nových dálnic. 307
Nová bezpečnější auta. 5158
Policejní kontroly. 324
Ekonomická krize. 599
Nevím. 415

S Dontem se ale shoduje v tom, že bezpečnosti na silnicích přispívají i stále modernější vozidla, ve kterých má posádka větší šance na přežití.

Čtěte více

"Svoji roli ale sehrává také preventivní činnost policie a ministerstva dopravy, například kampaň Nemyslíš - zaplatíš. Stejně tak represivní činnost dopravní policie. A pozitivním statistikám napomáhají informováním také média," doplnila mluvčí dopravní policie.

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Prof. Vladimír Tesař, zakladatel a přednosta Kliniky nefrologie 1. Lékařské... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

Test celoročních pneumatik | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....